Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har renoverat en motor o fixat o donat, men får den inte att funka bra, har letat fel men hittar inget så lägger ut frågan här.

Kan berätta lite som kan vara bra att veta.
Lät allt vara kvar i bilen när jag lyfte ur den gamla motorn och använder mig av allt jag använde innan för utom blocket och topp med innehåll, generator och startmotor.

Sprutet som sitter i bilen funkade klockrent på den förra motorn så tror inte på det för har även prövat ett Mega Squirt men får samma fel så jag har lyckats med något under renoveringen men frågan är vad, har även väldigt dåligt och ojämt komp, detta är en sugis motor. Han som byggde toppen o monterade kammen märkte även upp var 0 var och även en markering där kammen skulle stå för att det skulle gå som bäst.

Motor info:
Underdel: B230 91:a Viktade kolvar o stakar, balanserat vevparti, nya kolvringar, honad med sånna här: Bild
Topp: 530, planad 3mm, väldigt portad, ventilfjädrar spända för att klara 10000rpm , gjord av en man som gör toppar till Folkrace och Rally,
Kam: Elleman88,
Spridare: 850T5 310cc/3.93bar,
Tändstift: NGK Racing B6EVX,
Ställbart kamdrev,
Lättat svänghjul Vikt 5,6KG,
JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector,
2,5" simons system med främre ljuddämpare,
Komp 8.75, 9.75, 7 och 9.5bar

Problemet är att jag inte får bilen under 1500rpm för då dör den och att jag ha så dåligt komp, borde ligga över 12.
Ja du har ju nästan svaret där.. Kompet.. Har du planat 3mm så borde det ligga på mer än 13 bar ( original ), säkert uppåt 14. Antingen har din montör totalmisslyckats med ventilmonteringen eller så har du skitdåliga kolvringar.

Ja hoppas du satte i nya efter att du honat? Och att du kört in ringarna ordentligt, det är en ganska avgörande procedur.
Hilmer skrev:Har du använt original kamrem? Till en 3mm planad topp måste man byta ner sig en kugg på remmen plus justerbart kamdrev får att kunna få det att fungera ihop. Är väl nån Ford 1600 rem eller liknande man ska använda vill jag minnas.
Japp, remmen från ford pinto 8v vill jag minnas att det kallas.

Nu när du nämner det så kan det ju vara så att remmen kuggat om TS har otur... 2mm är max på originalrem.
Japp har en kamrem som är ett hack kortare från någon ford.

Använde nya kolvringar.

Får pröva byta topp då o se om det blir skillnad, kostar ju en liten slant med packningar o toppbult, bara hoppas det är det som är felet.
sabelström skrev:Japp har en kamrem som är ett hack kortare från någon ford.

Använde nya kolvringar.

Får pröva byta topp då o se om det blir skillnad, kostar ju en liten slant med packningar o toppbult, bara hoppas det är det som är felet.
Men om din topp nu är helt nyrenoverad så borde den ju vara okej...

Har du bytt ringarna i motorn eller?
Japp har bytt ringar o toppen ska var renoverad.

Förstår om man inte kan få bra tomgång med vass kam och lätt svänghjul men komp bör jag få ändå.

Tar ju dock ingen tid att byta topp och jag märker ju fort om det är problemet annars är det ju att lyfta ur motorn igen, men vet ju tyvärr inte vad jag ska leta efter då.
Ja är ringarna bytta, sitter rätt och dom fått en ärlig chans att ha blivit inkörda rätt så ska dom ju vara okej.

Då är det ju bara toppen kvar ( om det inte rör sig om en ordentligt misslyckad topplockspackning ^^ ). Kollat så du har rätt ventilspel?
Ringarna borde sitta rätt, vi var tre man, en som gått fordon, en som läste hynes o en som läste beskrivningen vi fick med ringarna så det borde inte kunna vara fel.

Bilen har kanske gått 2h på sin höjd o då minst en timme på 1600rpm.

Toppen är som sagt renoverad o modifierad av en kille som bygger toppar o motorer till folkrace och rally så det bör inte vara några fel.

Men så fort jag bytt toppen så har jag det ju svart på vitt så kan man ju förtsätta därifrån.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]