Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Har ägnat förbannat många timmar på det här nu och börjar bli riktigt trött så jag hoppas någon sitter på ett tips.

Förra besiktningen klagade dom på att ena infästningen till länkarmen bak börjat rosta så jag ska byta den inför den kommande besiktningen. Tänkte då byta båda när jag ändå håller på.

PROBLEM 1:
Infästningen som sitter fastskruvad på höger sida och alltså går till vänster däck. Får såklart lätt bort de två genomgående bultarna.

Men bulten i mitten.... Bulten sitter inne i en form av bur här. Hur satan har dom tänkt sig att man ska komma åt där? Går knappt att komma åt med en liten hylsnyckel och bultjäveln sitter hårdare än vad som är fysiskt möjligt... Gör jag helt fel? Kan man komma åt lättare på något sätt?

PROBLEM 2:
Andra sidan...
Antar att man måste även lossa bulten som håller fast staget som sitter framför länkarmen så man kan vrida ut hela länkarmen och på så sätt komma åt den äckliga bulten som sitter i mitten på den infästningen?

Enormt tacksam för tips!!
av *pettson*
Gör som det ska göras. Bakvagn NED isär.. byt ihop och upp. Inga problems. Notera att det är urjävligt vanligt.. att det hela är ihopoxiderat då det är oskyddade skruvar i stål igenom aluminium. En tigersåg är ett bra verktyg, eller en gassvets. Samt att man har en bra muttersmack.
Har du även kollat in denna tråd som dessutom har bilder?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=15926

Kan bara tillägga att det inte är så svårt att få ner bakvagnen, det är bara ett par bultar att lossa (utöver hjulen förstås). Jag vill dessutom hävda att man inte behöver få ner den helt, det gick utmärkt för mig att låta bakvagnen hänga i stötdämparna medan jag bytte bussningarna. Det svåra för min del var att få loss de fästen jag ville byta ut.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur läng[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]