Den största undersökningen någonsin är BEST där man körde över 100 E85-bilar i över 2 miljoner km (
http://www.best-europ.org) och fann att de drog
mindre energi när de körde på E85 än på bensin, så där har nog camaro haft otur och fått måndagsex (eller också har han räknat liter istället för energi).
Som påstods ovan - etanol är ingen hälsokur för metalldelar - men de flesta motorer är så robust byggda att de klarar det bra. Etanol.nu är väl de som har mest samlad erfarenhet av att bygga om gamla bensinare till E85 - så kolla med dem.
Etanolbussarna håller inte lika länge som dieselbussar - framför allt för att motorerna är för små för ändamålet, men till viss del också för att etanol + högre komp än i vanlig diesel gör att en del etanol späder ut oljan och sliter. Detta har inget med E85-motorer att göra. Det är ett specifikt etanolbussfenomen som skulle vara ur världen om nån toge fram en lite större motor och en olja som passade för etanolbränslet. (som jag har sagt förut - alla dagens biobränslefordon är halvtaskiga quick-fixar som skulle kunna oerhört mycket bättre om man optimerade för bränslet. Men det kräver att tillverkarna kan lita på att bränslet finns kvar när de utvecklat motorn.)
Vill man se det positiva i det, är det att bussarna byts ut mot nya, mindre förorenande modeller - istället för att gamla häckar ska gå kvar och sprida föroreningar... Utsläppsnormerna skärps numera så mycket och så snabbt att en 10 år gammal häck egentligen inte borde köra alls på gatorna.
Men för "finåkning" i en Cheva 350 kan man väl göra lite undantag...
