Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av stråle
#422300
Har en liten fråga om det är någon här som har erfarenhet av att köra en cheva 350 på E-85??
Motorn är en -77 med förgasare. Vad bör man tänka på??
Mycket tacksam för svar....
Användarvisningsbild
av camaro69
#422390
Det går alldeles utmärkt att köra på etanol. Effekten blir högre men motorn tar mer stryk. Etanol är ingen hälsokost som vissa profeter tycks tro.

Det behövs tätare oljebyten m m.

Man kan ju undra varför en bussmotor som körs på diesel pallar 100 000 mil innan renovering, medans en etanoldriven bussmotor bara går 25 000 mil innan renovering?
av Rådlös
#422438
Stråle: Här kan du se en film om E85:


Camaro: Vad har du själv för erfarenheter av E85? Eller Etamax D, som det då heter i bussammanhang. Har du några belägg för att en bussmotor bara skulle hålla i 25 000 mil? Någon opartisk vederhäftig rapport? Inte någon vulgär kvällstidningsjournalistik, utan en rapport skriven på fakta?
Om SL och Scania har hållit på med detta i mer än 20 år, så borde det ju ha visat sig som olönsamt för länge sedan, om nu din utasgo har någon bärighet?
av DrY
#423212
Den största undersökningen någonsin är BEST där man körde över 100 E85-bilar i över 2 miljoner km (http://www.best-europ.org) och fann att de drog mindre energi när de körde på E85 än på bensin, så där har nog camaro haft otur och fått måndagsex (eller också har han räknat liter istället för energi).

Som påstods ovan - etanol är ingen hälsokur för metalldelar - men de flesta motorer är så robust byggda att de klarar det bra. Etanol.nu är väl de som har mest samlad erfarenhet av att bygga om gamla bensinare till E85 - så kolla med dem.

Etanolbussarna håller inte lika länge som dieselbussar - framför allt för att motorerna är för små för ändamålet, men till viss del också för att etanol + högre komp än i vanlig diesel gör att en del etanol späder ut oljan och sliter. Detta har inget med E85-motorer att göra. Det är ett specifikt etanolbussfenomen som skulle vara ur världen om nån toge fram en lite större motor och en olja som passade för etanolbränslet. (som jag har sagt förut - alla dagens biobränslefordon är halvtaskiga quick-fixar som skulle kunna oerhört mycket bättre om man optimerade för bränslet. Men det kräver att tillverkarna kan lita på att bränslet finns kvar när de utvecklat motorn.)

Vill man se det positiva i det, är det att bussarna byts ut mot nya, mindre förorenande modeller - istället för att gamla häckar ska gå kvar och sprida föroreningar... Utsläppsnormerna skärps numera så mycket och så snabbt att en 10 år gammal häck egentligen inte borde köra alls på gatorna.

Men för "finåkning" i en Cheva 350 kan man väl göra lite undantag... :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
#423315
Så. Soppa upprensad. Gillar inte att ta bort inlägg för att de är fel ute, men i den här tråden gjorde spekulationer och personangrepp att frågan helt glömdes bort och att vidare svar knappast skulle handla om ursprungsfrågan utan snarare spinna vidare på urspråningen.
camaro69, CarMan, rådlös, MattiasD, ni får ta diskussionen nån helt annanstans.

Jag är även tveksam till påståenden som inte backas upp av källor, men vill inte heller fascistmoderera för hårt då tråden snabbt hade reducerats till 2 svar då.
Användarvisningsbild
av CarMan
#423591
Ska du ta bort nått, så ta inte bort den fakta jag presenterar tack. nu saktanr tråden viktig fackta. SMART , knapast...
Användarvisningsbild
av CarMan
#423595
crumpets skrev:Så. Soppa upprensad. Gillar inte att ta bort inlägg för att de är fel ute, men i den här tråden gjorde spekulationer och personangrepp att frågan helt glömdes bort och att vidare svar knappast skulle handla om ursprungsfrågan utan snarare spinna vidare på urspråningen.
camaro69, CarMan, rådlös, MattiasD, ni får ta diskussionen nån helt annanstans.

Jag är även tveksam till påståenden som inte backas upp av källor, men vill inte heller fascistmoderera för hårt då tråden snabbt hade reducerats till 2 svar då.

det finns ju inte ett enda råd eller mektips på hela forumet som bakas upp av en länk til en fristående "myndighet" eller liknande som opartiskt kan "bevisa" att det nån säger är rätt.
så varför ska man ha en sån läng så fort men försöker rädda nån från att köra sönder sin motor på grund av att man tankar E85, i tron att det är helt ofarlig o inte inefattar nån risk alls.
Användarvisningsbild
av isak
#423619
var väl drastiskt att strypa tråden?
fakta har förmodligen kommit med automatik! känner till det där med bussmotorer ock problematiken med smörjoljor gäller även biogasen!
men här kommer säkert massvis med bortförklaringar?
isak

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]