Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Tjena, efter flera försök att få bilen att gå som den ska vänder jag mig återigen till er på forumet.

Problemet är att bilen knappt går framåt när man ger gas.
Jag fick felkoderna:
EFI-512 Short-term fuel trim, changes too quickly
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term fuel trim signal fail

Bytt Stift, lambdasond, och prövade med en annan LMM, dock verkade den LMM vara kass.
Är det någon som har fler ideer?
Så undrar jag också om det finns någon vänlig själ i Ljungby eller i närområdet som har någon LMM, liggandes alt, man kan låna din för en mindre peng för att se om det är det som är felet, innan man slänger bort 4.500 på en ny?

Ha en fortsatt go midsommar!
av zkiddz
Fick detta från en Vän på Hällered.
Försöker uppdatera tråden vid varje tillfälle jag får ny information, för att se ifall mer hjälp dyker upp.

"Villkor Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen. Om bränsleluftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. Adaptionen är avsedd att klara långsamma förändringar i bränsleluftblandningen, när blandningsförhållandet avviker för snabbt för att adaptionen skall kunna ta omhand avvikelsen sätts felkod EFI-512. Ersättningsvärde Lambdaregleringen spärras. Felorsak Fet gräns: Defekt luftmassmätare För lågt bränsletryck Läckage i avgassystem Läckage i insugningssystem. Mager gräns: Defekt luftmassmätare För lågt bränsletryck Läckage i insugningssystem. Felsymptom Sämre prestanda Hög bränsleförbrukning. Villkor Styrenheten får information från lambdaregleringen om bränsle/luftblandningen. Utifrån denna signal justerar integratorn insprutningstiden så att λ=1 uppnås. Om integratorn enbart justerar uppåt (fet gräns) eller nedåt (mager gräns) tolkas detta som ett fel och felkod EFI-435 sätts. Styrenheten övervakar även den tid det tar för främre lambdasonden att göra omslag från mager till fet till mager igen. Blir denna tid för lång sätts felkod EFI-435 (felaktig signal). Ersättningsvärde Lambdaregleringen spärras. Felorsak Fet gräns: Läckande insprutningsventiler För högt bänsletryck Läckande EVAP-system Defekt luftmassmätare Defekt främre lambdasond. Mager gräns: Lågt bränsletryck Luftläckage Defekt luftmassmätare Defekt främre lambdasond. Felaktig signal: Luftläckage Ojämn kompression Defekt luftmassmätare Defekt främre lambdasond. Felsymptom Kan ge sämreprestanda"

Har lite frågor också.
EVAP-systemet, det är väl magnetventilen? Jag har tittat efter läckor från och till Magnetventilen utan att hitta ngt.. Om magnetventilen är kass, skulle detta generera sådana här grova fel?

Sen verkar det luta mot att det är LMM som är kass.

Är det någon i Ljungby eller i närheten som har en liggandes LMM med NR "30611231" (tror det är det korrekta nr . tappat bort lappen ska kolla i veckan)
Antingen att låna ut för en mindre peng, eller att sälja?
av zkiddz
Liten uppdatering.

Har fixat en fungerande LMM, bilen går nu ganska bra under viss körning.
Dock vill den ner och dö när den står på tomgång, men räddar sig själv.

Problemet är att jag fortfarande får dessa 2 felkoder..

EFI-512 Short-term fuel trim, changes too quickly
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term fuel trim signal fail

Funderar på om det kan vara strul antingen med bensinpumpen eller filtret?

Någon som har lite tankar eller någon ide?

ha det gott.

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]