PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
Ska montera ett expansionskärl i min kära PV. Motorn i fråga är en B18 och Kylaren är från en Opel Kadett.

Fixade ett kärl från 740/940.Nu är mina frågor:

* Kan det funka att ha ett kärl från en Volvo till en Kadettkylare? Blir det nån skillnad då kadettens kylare är mindre än 740/940:ns?
* Några invändningar?

* Kan nedre röret/slangen på kärlet monteras i botten på kylaren? Sitter ett uttag från en (Vad jag tror) gammal
termostat där det, efter demontering, går att montera fast själva returslangen.

* Något annat tips eller frågor?
av CalleV70
expansionskärlet trycker ut överflödigt vatten ( volumen ökar med temperaturen). Så återfyll inte så länge nivån är över kylelementet, dvs kanske 5-7 cm under locket. När det kallnar kan kylaren suga tillbaka lite av samma anledning. Om du vill testa funktionen, fäster du en PET-flaska och ner med slangen i botten på den. Då ser du när den (ev.) fylls. Nästa varmkörning ska inte den flasknivån ändras dvs den kokar inte ut vattnet utan fungerar.
av Dixieman
CalleV70 skrev:...inte ut vattnet utan fungerar.
Okej, så du menar att Jag ska montera kärlet på en höjd där MAX på kärlet är cirka 5-7 cm över själva kylarens högsta punkt (Bortse påfyllningslocket)
Användarvisningsbild
av len
nä, vad Calle menar är att fästa flaskan bredvid kylaren (om du får plats). Toppen på flaskan kan vara under kylarlocket.. Se till att slangen når ner i botten på flaskan så den kan suga tillbaka om det behövs. Hade det själv på en gammal amerikanare och det fungerar fint. Använder du ett kärl, så har du slangen fäst i underkant? Då spelar det ingen roll om den är över eller under kylarens vätskenivå. Kylaren trycker ut vid övertryck genom locket, så om kärlet är ovan eller under är valfritt. Men testa med flaskan först..
av Dixieman
len skrev: .....Men testa med flaskan först..
Bild

Såhär ska de funka typ? (Om flaskan e tom när kylaren e nyfylld dvs.)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]