Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av df55
Har fått lite problem med handbromsen, kanske även fotbromsen?, i bilen, en Volvo v40, 2001. Ska försöka förklara problemet så gott jag kan :P. Handbromsen ligger på även när man dragit ner den. Det finns en liten spak vid bakhjulen som tillhör handbromsen, den ska åka upp och ner beroende på om handbromsen är på eller inte, men den verkar inte funka, man får krypa ner under bilen och dra ner den manuellt. Har försökt smörja spaken, men den verkar ändå inte fungera.

Har tagit ner båda hjulen och gjort rent runt bromsarna, men problemet kvarstår. Ibland börjar det ryka runt bromsarna när jag bromsar lite lätt, vet ej om det är från handbromsen eller fotbromsen. Har slutat använda handbromsen och det rycker inte längre vid inbromsning.

Någon som vet vad som är problemet ? Är det bara handbromsen det är fel på ? Hur kan man lättast åtgärda felet ? Är student och har inte pengar i överflöd, därför försöker jag försöka lösa problemet så billigt som möjligt :P
av N0RBERG
Är vanligt fel på x40.
Det du kan göra är att smörja handbromsmekanismen (armen vid oket där handbromsvajern fäster) med 5-56 eller liknande. Ta sedan en polygrip och vicka armen vid oket, upp och ner, Spraya på mer 5-56 och upprepa. Den brukar ge sig efter att man gjort detta. Håll på så länge tills armen återgår till ursprungsläget av sig själv. Om det funkar så får du i framtiden se till att smörja den ofta, och använda handbromsen ofta så att den inte kärvar fast.
Har själv haft detta problem. Men har inte återkommit sen jag började smörja mekanismen vid varje däckbyte.
av df55
Tack för det snabba svaret. Jag har smort och vickat på armen några hundra gånger, det går lättare och allt funkar bra, men högst i en dag innan man måste göra om proceduren. Finns det inte en mer långsiktig lösning, eller då måste man kanske byta ut allt och det kostar nog en förmögenhet ? :P
Användarvisningsbild
av Tomas88
Haft samma problem själv.
Byta oken är nog det enda säkra sättet att fixa problemet. Försökte också smörja först men det återkom efter ca en vecka.
Har du väldigt ont om pengar kan du ju bara knacka tillbaka armen och sen inte använda handbromsen... men tänk på att den måste fungera vid besiktning.
av N0RBERG
df55 skrev:Tack för det snabba svaret. Jag har smort och vickat på armen några hundra gånger, det går lättare och allt funkar bra, men högst i en dag innan man måste göra om proceduren. Finns det inte en mer långsiktig lösning, eller då måste man kanske byta ut allt och det kostar nog en förmögenhet ? :P
Okej. Då ha det nog gått såpass långt att det enda som hjälper, precis som Tomas88 säger, är att byta ok.
Ska du komma billigt undan så smörj upp den och låt bli att använda handbomsen. Men då får du som sagt var, se till att få den att fungera precis innan besiktning.

Om du kör med bilen när handbromsen kärvar och bromsen ligger i lite lätt, så kan bromsskivan slå sig pga värmen som uppstår. Hände på min förra s40. Då börjar bromsen att vibrera och du måste byta bromsskivor. Så se till att bromsen inte ligger i.
av df55
Tackar för de snabba svaren. Får prova att smörja lite till, annars får jag nog byta oken. Hur vet man om bromsskivan har slagit sig pga av värmen, det har ju rykt därifrån ett par gången trots allt?
av N0RBERG
df55 skrev:Tackar för de snabba svaren. Får prova att smörja lite till, annars får jag nog byta oken. Hur vet man om bromsskivan har slagit sig pga av värmen, det har ju rykt därifrån ett par gången trots allt?
Skivan blir skev pga värmeutvecklingen och bromsen börjar pulsera (bilen skakar) vid inbromsning. Så om bilen skakar / bromspedalen pulserar när du bromsar så är skivan skev. Annars är det ju inga problem. Tänkte bara att jag förvarnar dig, så att du inte kör när bromsen ligger i. Så se till att knacka upp armen på oket.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som Norberg säger så kan skivorna slå sig. Men de verkar ändå klara en del. Min skiva blev riktigt varm en gång utan att den förstördes.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]