NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jackoo
Blev nu ikväll påkörd bakifrån, jag stog stilla och en annan bil körde på mig rakt bakifrån i ca 20-30 km/h.
Det syns nästan inget på min v50 -05 även att de blev en ordentlig knuff inne i bilen... har en buckla som är ca 10 x 10 cm på plast spoilern bak bara.. annars syns inget :shock:

Nån som har erfarenheter av detta?

Vad för skador kan dölja sig under som mekaniker kan fuska med? jag är pedant och vill veta att allt görs 110% ordentligt...
Användarvisningsbild
av Silence101
Hej. Nu kan man ju inte jämföra exakt men:
för 5-6 år sen blev min Toyota Avensis påkörd av en 740 ( ja dessa Volvoägare!!! ;) i ca 50km/h.
Såg INGA märken på min förrän jag skulle öppna bakluckan. Stötfångaren var lätt upptryckt så luckan skrapade emot. Tyvärr var golvplåten veckad in till ryggstödet på baksätet.
Ett tips är att lyfta på bagagerumsmattan och kontrollera noga. Jag hoppas att du inte hittar något därunder.
Sedan årsskiftet är jag (lycklig) ägare till en V50 MY10 :)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
jackoo: Det finns en deformationszon bak på din bil men under plastspoliern bak. Detta skulle jag definitivt kolla upp med tanke på att den hastighet du beskriver är förhållandevis hög.

Blev verkligen inte spoliern intryckt, ingen lack som sprack osv?
Användarvisningsbild
av CarMan
Om hamnu körde 30km/h så är inte din bil kör bar längre, den lär vara synligt minst en helvmeter kortare.

Men kan kanske bar göl 5-10km/h ???

Oavsett vilket så ska ni på plats fylla i en skade anmällan (baksidan fylls i när ni kommer hem, var för sig)
Boka sen tid för besiktining på din skade verksta, så sköter dom resten
av jackoo
Bilen är inlämnad på Bilskadecenter och blir en ny stötfångar bak + lack vilket kommer kosta 4980kr.

Jag blev påkörd rakt bakifrån i ca 20-25 km/h och inga skador förutom en liten buckla på stötfångaren och lite repor på plasten. All plåt och balkar är okej.

Bilskadecenter tar han om alla krock och plåt/plast skador på Volvo och ford bilar, så det är en seriös firma.
Användarvisningsbild
av Silence101
Skönt och höra att det inte var så farligt. Sen är det ju aldrig kul att få bilen skadad.
Plast är lätt att ersätta. Värre är det när det behövs riktas i plåt m.m.
I detta fallet klarar du ju dig ekonomiskt eftersom han/hon körde på dig.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tippar på at det inte ens gick hälften så fort!
av jackoo
CarMan skrev:jag tippar på at det inte ens gick hälften så fort!
Eftersom de va min sambos farbror och han hann ta fart och lägga i tvåan så tippar jag på 20-25 km.

Men jag kan ju ha fel och du har säkert rätt eftersom du va på plats å såg att det inte gick så fort.
Användarvisningsbild
av CarMan
det gick säkert 25 om han växlat upp til 2:an o sen inte rörde bromsen alls (ofta bromsar man innan man krockar o har då betydligt lägre fart än man hade innan!)

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]