Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sam82
Tjena!

Jag är ny i forumet med min gamla skönhet, volvo 850. Problemet är att den började stanna för mig i vintras och jag bytte bränslepumpsrelä och den gick fin fint, sen förra veckan började den krångla precis som sist då jag bytte reläet så jag tänkte att jag provar köpa ännu ett nytt och byta det, och vips så har den gått fint i lite över en vecka men så idag började det igen! Jag tror jag blir tokig ifall jag måste köpa ännu ett relä, har nån någon idé över vad det kan vara som gör att dom sluta fungera? Eller dom funkar ju en stund sedan börjar dom jävlas, kan det vara någonting med soppa pumpen? Tacksam för alla svar

Bilen är förresten en Volvo 850 från 93. glt om jag inte misstar mig.

MvH Sam
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det vanligaste (enda?) problemet med relät är lödningar som släpper, men det händer inte på en vecka.
Bränslepumpen å andra sidan brukar inte stanna när den väl är igång, men starta kan vara svårt. Ofta kan man få igång en dålig pump om man bankar på undersidan av tanken, men det är tillfälligt. Ta sig hem eller till verkstad typ.
Du kanske skulle koppla en provlampa på bränslepumpen så du ser om den slocknar nästa gång den dör...
av timebandit
Sparkz skrev: Du kanske skulle koppla en provlampa på bränslepumpen så du ser om den slocknar nästa gång den dör...
Nu lånar jag kanske tråden lite men blev väldigt nyfiken... Hur menar du? Hur skulle man koppla? Om bilen dör så stannar ju alltid pumpen oavsett så den inte pumpar bränsle hela tiden. Isåfall måste man ju hinna under bilen eller vart man nu sätter provlampan för att se om den slockar/blinkar?
Utvidga gärna ditt svar för jag har stora problem då och då med att bilen inte klarar tomgång å dör och rycker vid körning osv. Men detta är bara då och då.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Alltså gå på kabeln mellan relät och pumpen någonstans. Antingen under relät, går att komma åt under instrumentbrädan. 87 på relät, rosa kabel. Eller bak vid pumpen, kontaktstycke under mattan/golvet på höger sida bakom baksätets ryggstöd.
Relät bryter naturligtvis när motorn stannar, men man hinner se vilket som händer först. Om man ligger på vägen och motorn dör så kommer pumpen att gå så länge motorn snurrar, så om man (och där dog batterierna i mitt trådlösa tangentbord. Nya ditsatta, så vi fortsätter:) inte kopplar ur direkt och låter motorn stanna så kommer den att lysa om relät är ok.

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]