Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Elmgren
Hejsan märkte en konstig grej med min 940 Turbo -98 imorse. Låg i 110km/h och märkte att varvmätaren stod på 3500 varv vilket är mycket högre än vad det brukar vara. Bromsade ner till 80km/h och varvmätaren sjönk i takt med hastigheten men det var fortfarande för högt och efter några sekunder dök mätaren med ca 1000 varv ner till normalt varvtal. Hade musik igång så jag hörde inte motorn om de blev nån skillnad men är det mätaren som sagt sitt eller kan det vara nått annat?

Mvh Viktor
av volvo944gl
Okey. den har endast hoppat på varvmätarn? tror inte det är något att hänga upp sig på.hehe kan vara något på baksidan el insidan. om du vill så har jag en hastighetsmätare. nästan komplätt.du kan få den gratis. om du betalar frakten. =) annars kastar jag den. men då får du ta ett kort på baksidan och lägga upp så att det är samma. =) annars kan det betyda att kopplingen är slut (rätta mig om jag har fel) men nästa gång det händer så ha inte hög musik och lyssna om det är motorn som rusar el om det endast är mätarn
av Elmgren
Okej ja jag har bara sett varvmätaren flippa, körde och hämtade en kompis inatt och på väg dit var det ca 2700 varv i 90km/h. På vägen hem var det bara ca 2400 varv i 90km/h. Kopplingen har sett bättre dagar men jag har inte märkt att den slirar, tryckte rejält på gasen inatt när jag märkte att varvet var lite högt och jag märkte inget slirande då.
av volvo944gl
okey. nej då kanske den inte orkar varva upp mer om den slirar.. hehe. men om den är dålig så kommer det ju kopplingslukt så. det kan man nog utesluta.
av Casal
Stäng av radion och testa innan du utesluter kopplingen. Jag kan inte gasa fullt på motorvägen, då slirar kopplingen. Gasar mindre och fördröjer kopplingsbytet istället. :)
av Elmgren
Tycker inte det känns som att kopplingen slirar men jag får väl köra lite o se om jag märker något. Har planerat att byta till kraftigare tryckplatta i sommar så då märker man ju om de är kopplingen som är boven.

Tackar så mycket för era svar :)

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]