Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Hade tänkt åka iväg till ett Apotek i Borås nu.. men så insåg jag att herrejäklar jag skulle inte hitta ett dugg inne i centrala Borås.. och har nu grunnat på att köpa en GPS i 2-3 månader.. så nu ska jag slå hål i saken och göra detta !

Men ! Jag behöver tips ! :)

GPS:en ska;

x Så billig så möjligt utan att slösa på kvalitén
x Karta över Sverige är väl det nödvändigaste
x Så stor pekskärm så möjligt
x Kunna ta emot fartkamera-positioner är förstås ett plus

# Bluetooth och annat lull lull är inte nödvändigt.. den ska bara ta mig från A till B på ett smidigt sätt.

Tips, någon ?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag köpte i vintras en Tomtom XL 22 som jag är nöjd med. Den har stor skärm och allt sköts från pekskärmen. Det enda är väl att man får betala för kartuppdateringarna. Jag köpte för ett par veckor sedan uppdateringar för 18 mån framåt för 500 kr, men man måste inte uppdatera, den fungerar ändå men med gamla kartor. Själva GPS:en kostar 1399 med väcka hos Netonet.

Netonet
Användarvisningsbild
av opA
erikn skrev:Jag köpte i vintras en Tomtom XL 22 som jag är nöjd med. Den har stor skärm och allt sköts från pekskärmen. Det enda är väl att man får betala för kartuppdateringarna. Jag köpte för ett par veckor sedan uppdateringar för 18 mån framåt för 500 kr, men man måste inte uppdatera, den fungerar ändå men med gamla kartor. Själva GPS:en kostar 1399 med väcka hos Netonet.

Netonet
Den verkar helt klart intressant !
Ska jag kika närmare på nästa gång jag är i Borås ( netonnet ) ! :)
av llesrof
Femhundra spänn för 18 månaders uppdatering låter lite smådyrt. Garmin erbjuder livstidsuppdatering för drygt det dubbla. Men visst, skall folk byta sina navigatorer som de byter sina mobiltelefoner så är det kanske en dum affär. Jag har bara testat en äldre Tomtom och den trillade loss från rutan hela tiden. Jag kör själv med en Garmin Nüvi 760 med livstidsuppdatering av kartorna och är nöjd med den. Du kan få livstidsupptateringen till de billigare modellerna också. Jag har även provat en Navigon men den kändes... billig och allmänt motbjudande.

Här har du en billig Garmin:
http://www.dustinhome.se/pd_5010313249.aspx

Här har du livstidsuppdateringen till den:
http://www.dustinhome.se/pd_5010373990.aspx

Tomtom eller Garmin tycker jag står en klass över Navigon och Mio. Garmin (och Navigon) använder dessutom kartor från Navteq och de anses, eller ansågs, vara snäppet bättre än Tele-Atlas. Garmin har även bättre skärmar än många andra. De hade det i alla fall för några år sedan.
Användarvisningsbild
av opA
Klart intressant med.. 1h längre batteritid ( enligt spec. ) men dock 1" mindre skärm.

Får kika närmare på denna med, tackar ! :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
opA skrev:Klart intressant med.. 1h längre batteritid ( enligt spec. ) men dock 1" mindre skärm.

Får kika närmare på denna med, tackar ! :)
Jag kör med Garmin Nüvi jag med. Hade instegsmodellen tidigare (Garmin Nüvi 205W) med Europakartor och där fick man mycket navigator för pengarna. Då ingick uppdaterade Europakartor samt fartkameror i Norden. Den kostade då 1200 men är ännu billigare idag. Garmin har en garanti så att du ALLTID får lada ner den senaste kartan även om navigatorn legat i butikshyllan ex ett par månader (gäller en gång alltså). Det tycker jag är kanon och gäller även de billigare navigatorena. Garmin har också en mjukvara, POI-loader (för intreseepunkter) vilket är ett jäkla smidigt sätt att ladda in hundratals intresssepunkter fån Webben. Jag har t.ex. lagt in alla polisens kontrollplatser (utöver själva fartkamerorna). Har även lagt in alla stationer som har E85 etc, etc. Smidigt.

Nu har jag en Garmin Nüvi 1390T för ca 2.100 kr och skillnaden är i princip Blåtanden och den bredare displayen.
Användarvisningsbild
av opA
llesrof skrev:DN testar GPS: http://www.dn.se/ekonomi/hitta-ratt-bla ... -1.1108111
Tomtom verkade vara vinnaren.
Tyvärr tusenlappen mer än vad jag har lust att lägga på en GPS, men tack ändå ! :)

Känns onödigt att köpa något för över 2000 när man kommer använda den några gånger om året..
av llesrof
Nja, du skall kanske inte resonera så :mrgreen: GPS:en är bra till mycket om den kan lite mer än att bara navigera. Många modeller har FM-sändare så att man kan ladda den med musik och spela upp det på bilstereon. Är man lagd åt det hållet att man gillar gamla ruiner, stenhögar och andra sevärdheter är det perfekt att sitta med till exempel Fornsök-databasen och kolla in vad som finns och lägga in kooridnaterna i GPS:en för att sedan ta med kaffekorgen och åka dit och se hur det ser ut. Jag sitter ofta och kollar saker på GPS:en hemma i soffan, men jag gillar att vara ute och upptäcka saker.
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]