Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemen började med ett skramlande ljud som dök upp under bilen när den stod på tomgång i friläge och man gasade. Skramlet lät sedan när man körde iväg på 1:ans och 2:ans växel men ej på andra växlar oavsett körsett. Ej ifrån motorrummet/motorhuven kan jag tillägga utan typ under förarstolen fast under bilen.

Efter en tid försvann missljudet. Men istället har ett nytt problem dykt upp. Bilen är somliga dagar helt stum när jag ska gasa iväg, den där sista kraften på varje växel kommer inte utan den dör liksom i slutet och kraften som alltid funnits där annars kommer inte. Fick knappt upp bettan i 100km/h idag på 5:ans växel.

Teorier om orsak mina vänner? Allt är välkomna att skriva. Kan det vara katalysatorn som behöver bytas? Om ja, hela skiten eller bara någon del?
Kan ju tillägga att jag inte har någon turbovariant. Och problemet kommer och går. Ena dagen går den som den ska, nästa inte. Men överlag, även om problemet kommer och går, så känns det ändå som om kärran på det stora hela känns tröttare än förut oavsett dag.
Nu vet jag inte vad du har för motor men ett bekymmer som jag tror är gemensamt för alla bilar i denna kategori är styrningen av variabelt insug. Om det kärvar kan det ge just de symptom du pratar om (dock inte skramlet). Pettson har en mkt bra beskrivning av dessa bekymmer och hur man åtgärdar det på sin hemsida.

http://www.pettsson.com

/Johan

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]