NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hallo!
Nu har bilen rullat 11 300 mil och jag har monterat H&R sats vid 9000 mil men upplever att bakänden verkligen slår när jag åker i gropar. Känns som att dämparna inte gör sitt jobb längre.
Har haft Konidämpare med H&R fjädrar på min förra T4 och där förstår jag att de slog lite då dem var riktigt styva men endast sänkning så anser jag inte att de ska behöva slå i hela bil och ratt när man rullar ner i en 3 cm djupt "hål" i vägen. Kanske bara jag som är petig?:P
Upplever hela bakvagnen som väldigt ostabil i kraftiga svängar så det känns som att dämparna är körda.
hej
har jag förstått detta rätt nu?
-du har alltså monterat sänkningssats vid 9000 mil men inte bytt stötdämpare då samtidigt? för i så fall är det sökert dina dämpare som är slut nu, när dämparen får ett "nytt" område att arbeta på efter 9000 mil så pallar den inte helt enkelt, dämparen har "slitit in sig" på det gamla området och går sönder vid sänkning.

visst finns det dom som har klarat sig undan detta ändå men oftast händer detta.

däremot om du bytte stötdämpare samtidigt vid sänkning så låter det orimligt att dom skulle ha gått sönder nu.

mvh
marko80 skrev:hej
har jag förstått detta rätt nu?
-du har alltså monterat sänkningssats vid 9000 mil men inte bytt stötdämpare då samtidigt? för i så fall är det sökert dina dämpare som är slut nu, när dämparen får ett "nytt" område att arbeta på efter 9000 mil så pallar den inte helt enkelt, dämparen har "slitit in sig" på det gamla området och går sönder vid sänkning.

visst finns det dom som har klarat sig undan detta ändå men oftast händer detta.

däremot om du bytte stötdämpare samtidigt vid sänkning så låter det orimligt att dom skulle ha gått sönder nu.

mvh
Det där är oftast en skröna, sägs det.

Min över 17.000 mil och jag bytte bara fjädrarna.. har inte märkt några problem. Dock hade jag inne min bil på verkstaden där dom "kollade" upp stötdämparna hur dom mådde och eftersom dom mådde bra så :)

Det är inte givaren som fastnar utan omgivni[…]

Hjulinställning?

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]