Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Xioo
Har en Volvo 940 -91 Automat som har börjat bete sig väldigt underligt.

Bilen går igång utan problem varje gång men man kan höra ett "vinande" ljud på ettans och tvåans växel när man kör. Ljudet påminner om det man hör när man backar med bilen. Sedan har ratten och bilen börjat att vibrera. Det vibrerar ingenting på tomgång och sedan ökar det som bara den tills bilen når 2000-2500 varv och automatlådan växlar. Då upphör nästan vibrationerna, bara för att gå upp med varvet igen.

Om jag står still och varvar motorn eller om den rullar i tex nedförsbacke så får jag inga vibrationer alls.

Motorn har haft väldigt lite olja i sig, lika så med automatlådan. Upptäckte att lådan har läckt och har nu fyllt på med olja så det skall inte vara några problem.

Jag börjar dock undra om det kanske tagit skada under tiden med lite olja?

Det som förbryllar mig är att den går jätte bra så länge motorn inte varvas. Alltså kan det ju inte vara något med hjulen eller länkarmarna? Eller har jag fel här?

Tacksam för lite guidening i rätt riktning inför felsökning.
av Xioo
Det låter ju ganska logiskt med tanke på att bilen endast vibrerar när jag kör den och inte på tomgång. Är det svårt att byta lagret själv?
av Xioo
Har nu haft ner kardanen. Knutkors samt stödlager ser bra ut. Vad kollar jag näst? Är det så att kardanen kan vara kass ändå och jag ska satsa på en ny kardan eller kan det vara något annat som felar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Xioo skrev:Har nu haft ner kardanen. Knutkors samt stödlager ser bra ut. Vad kollar jag näst? Är det så att kardanen kan vara kass ändå och jag ska satsa på en ny kardan eller kan det vara något annat som felar?
Om du varvar motorn med P eller N - läge vad händer då?
Även fundering om det kan vara lagerras i själva lådan, overdriven, om du har en sådan, eller diffen. :(

Mvh GK
av Xioo
Den vibrerar när jag varvar den i P, men det är svårt att säga om det är samma typ av vibrationer. Får inte det metalliska ljud som jag hör när jag kör heller. Har ingen overdrive på bilen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Xioo skrev:Den vibrerar när jag varvar den i P, men det är svårt att säga om det är samma typ av vibrationer. Får inte det metalliska ljud som jag hör när jag kör heller. Har ingen overdrive på bilen.
Jag tror att motor eller vxllåda i värsta fall båda tagit stryk på grund av för lite smörjmedel :(

Det troliga är att vxllådan inte mår så bra :( :(

Mvh GK
av Xioo
Hmmm ok. Antar att jag måste plocka ner automatlådan och kolla den då. Finns ingen info om det alls i min verkstadshandbok dessvärre. :cry:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Motorn har ju inte tagit skada sålänge den har haft fullt oljetryck ;) Men lådan är ju en annan femma, speciellt eftersom det är automat. Du får nog stå ut med en tusenlapp för en annan, och de kan det ju vara värt för att testa om det är så
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]