Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har fått stötdämparna fram underkända på besiktningen. Samtidigt fick jag en "värt att veta" om att båda damasker till spindellederna är trasiga, och besiktningsmannen tyckte det var ett begynnande glapp också, men han skrev inget i protokollet.
Jag tänkte ge mig på att försöka byta stötdämparna själv, och undrar om det är en bra idé att ha lite framförhållning och samtidigt byta spindelleder.
Spar man något jobb på att göra de två jobben samtidigt? Är det någon som har gjort det eller har några tips om i vilken ordning man ska gå tillväga? Verktygstips? Jag har införskaffat en rörtång till stötdämparna, har förstått att det ska vara bra att ha.
Jag har en Haynesmanual men saknar en tydlig sprängskiss eller bild på hur allt hänger ihop i framvagn/fjäderben. Om någon har tips på bra bilder att kolla på för att fatta hur det funkar och planera arbetet skulle jag bli glad.
lossa krängnings staget, lossa styrlederna, lossa övre bultarna där spindelleden sitter i benet. sedan lossa uppe i motorrummet. sen ber du en polare trampa ner länkarmen medans du håller i benet och för ut det. sedan kan du ta tag i spindelleden. troligtvis lär inte muttern lossa så jag brukar bara kapa dom jäms med länkarmens undersida å slår ur dom. bara behövt använda avdragare 1gång av väldigt många

ja givetvis måste ju bromsoket bort. bara hänga med kattstrypare i tvärstaget. sen är det väldigt mycket lättare om man får loss bygeln till oket samt skivan. då kommer man åt rätt bra å grejja

verktyg diverse ring/hylsnycklar10,13,17,19,24 för att nämna några storlekar du kommer stöta på.. och 10:ans insex om ja inte minns fel. vinkelslip, fjäderklämmor.
en mutterdragare underlättar. funkar me 220V från öb för 299:- dock väldigt klumpig maskin

sen behövs slägga och kraftigt dorn för att lossa på muttern som håller fast dämparn innuti benet. gör vad som krävs för att få loss denna. du får nya muttrar med dom nya dämparna. kan sitta fast nåt så in i helskotta. 2 stora rörtänger och en polare kan vara bra här.

sen kan man ha i lite nytt fett i fjäderbenslagren när man ända hår isär allt. först i me mycke 556 så allt gammalt fett+skit=hårt klegg försvinner å lagret går lätt. sedan trycker in nytt fett
Senast redigerad av 1 figge77, redigerad totalt 0 gånger.
lossa även sladden till ABS - på innerskärmen !
vira den runt benet bara - ingen bra idé att försöka lossa den från navet !

tips från Haynes : släpp toppmuttern på dämparen först av allt ( något varv bara)
om bilen trycker ihop dämparen/fjädern så är muttern lättare att släppa.
- har funkat bra för mig !

/emwtur
Tack för bra tips!
Har varit ute och kollat på hur allt ser ut nu och ska ta en sväng till Biltema för att storhandla.
Måste säga att det ser förvånansvärt fräscht ut för att ha gått snart 30 000, vi får väl se hur hårt allt sitter sen...
De stora plåtbrickorna som fjädern vilar mot i ovankant, som man ser en bit av genom motorrummet (fjäderlagrning?) ser ut att ha rostat lite. Men det borde väl bara vara att gå över med ordentligt med rostskydd när man har isär det? "Fjäderbenslagring" på biltema ser jobbigt dyrt ut, 499kr.

Det blir solomeck denna gång, hoppas det funkar även utan polare. Enligt beskrivningen låter det som att man plockar loss hela fjäderbenet och sen byter dämpare och spindelled, har jag fattat det rätt då?
hej!

det du ser ar bara fästet och det ska vara billigare än 400. det du nämner är nog hela satsen med lager och allt.
är det inte sönderrostat så försök gå på med stålborste eller bättre blästra den. sedan rostskydda så håller de många år till.
lagret jag nämde tidigare som du ska rengöra och fetta in ser jättelöjligt ut i röd och gul plast.

va noga med att kolla hur allt sitter när du plockar isär för det står inte i haynes hur du får ihop det sedan.

ja byt leder och dämpare när du ändå håller på. smidigast så. köp på biltema funkar alldeles utmärkt.
Ang din fråga om avdragare så rekommenderar jag denna typen:
http://www.verktygsboden.se/?id=74284
en "gaffel-kil" gör alltid sönder gummidamasken och den typ som Biltema numera har:
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... avdragare/
brukar spricka !
Biltema HADE en bra modell innan !

/emwtur
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]