Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo850gle
Hei på dere guruer der ute,det jeg lurer på er om det er på tide og skifte olja i automatkassa på min s60.Bilen runder meget snart 100.000km og er en import fra tyskland 2002 mod 2.0 turbo :-)-)Jeg hører mange sier at ved 10.000mil er det på tide med oljeskift på kassa!! ?:-/
av klima
japp, låter som bra tidpunkt, speciellt med de höga temperaturen man kan se i delar av Tyskland under sommaren.

Tittta på färgen på oljan samt lukta på den.
Är den rödaktigt och inte luktar bränt kan du köra ett tag till, men då en automatlåda är tämligen dyr, så spola nu. Lätt att göra själv.
Användarvisningsbild
av volvo850gle
Tartryffel skrev:Bra idé, inte minst med en tysk bil där mätarställningen alltid är tveksam.
Jo takk for dette,jeg har hørt mye om dette ,men sjekka med bilia her i Oslo,og de har servet denne i Hamar et par ganger etter at den er tatt inn til Norge.De sa at det ikke er bare bare og trikse med speedometer på disse bilene lenger.Den ble tatt inn av et seriøst firma dinbil på Hamar,og de sa bilen bærer ikke preg av og ha gått lenger enn d det står :) Men 100% sikker kan man vel aldrig være :-)-)
Användarvisningsbild
av volvo850gle
klima skrev:japp, låter som bra tidpunkt, speciellt med de höga temperaturen man kan se i delar av Tyskland under sommaren.

Är den rödaktigt och inte luktar bränt kan du köra ett tag till, men då en automatlåda är tämligen dyr, så spola nu. Lätt att göra själv.

Takker så mye for godt tips!! Skal sjekke ut i dag,men jeg har hatt den i årjäng på 100.000km,de sjekket vel olja da kanskje!?? :-)-) :mrgreen:
av Finell
Det är jättebra om man byter olja i en automatlåda där oljan är mörkare än ny olja.
Det är ett särskilt förfarande för att spola en automatlåda, rekommenderas inte om man ej har tagit en titt i någon verkstadshandbok.
Finns några som har lossat en plugg på automatlådans överdel som kan resultera i växellådsbyte t.ex.
Så att lossa något man är osäker på kan sluta illa.
Sköljningen bör ske genom slangarna till växellådans oljekylare - visst det kan vara relativt enkelt för den som kan det.
av LaRy
Hej!

JAg tittar ibland på den internationella Volvo-sidan som heter http://www.matthewsvolvosite.com/. Den är till största delen amerikansk. De menar ofta att Volvo's automatlådeproblem baserar sig på att det ej ingår några bytesintervaller för automtens olja, i USA är det lika självklart att byta olja i automateren som o motorn. Intervaller kan skifta, men de flesta amerikaner tycker att ca 6000 - 10.000 mil är lagom, 6000 om du drar mycket släp eller kör allmänt hårt.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Denna instruktion gäller ej för S60 - V70 utan för S80 med 6:an och GM lådan , helt annat förfarande på bilar med den Japanska lådan........
av LaRy
Kaxe, visst har du helt rätt. Därför skall jag ge ett enkelt översatt tips från samma forum hur oljan skiftas på exempelvis V70. Inga lossade rör eller slangar. Som sagt, detta är en ren översättning och jag har ingen personlig erfarenhet av metoden, men jag tycker att den borde fungera bra. Personligen tycker jag den verkar minst lika bra som att lossa rör till oljekylaren. Jag har själv haft problem med läckage i skarven efter en sådan manöver.
Översättning:
1 En teknik som är kommer från Haynes med vissa modifikationer. Skaffa en 24 mm nyckel och lossa bottenpluggen för ATF oljan på automatlådans högra sida. Låt oljan rinna ut, det kommer ca 3,5 liter första gången. Detta är den mängd som du måste toppa upp med när arbetet avslutas.

Inför varje sköljning gör följande:
A Sätt tillbaks pluggen, dra åt med fingrarna.
B Fyll på 2 liter ATF olja.
C Starta motorn, kör igenom samtliga växlar (utan att köra bilen), stanna i varje växel i minst 5 sekunder.
D Tappa ut oljan genom att lossa pluggen.

Genomför detta tills oljan är ren och klar, det brukar behövas 3 – 4 cykler och går åt ca 8 liter ATF olja.

Avslutningsvis , drag åt bottenpluggen ordentligt. Fyll på 3 liter ATF olja, kolla oljenivån i enlighet med instruktionsboken. Förmodligen behöver du fylla på ytterligare ca 0,5 liter efter kontrollen.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]