- sön 06 jun 2010, 10:50
Kaxe, visst har du helt rätt. Därför skall jag ge ett enkelt översatt tips från samma forum hur oljan skiftas på exempelvis V70. Inga lossade rör eller slangar. Som sagt, detta är en ren översättning och jag har ingen personlig erfarenhet av metoden, men jag tycker att den borde fungera bra. Personligen tycker jag den verkar minst lika bra som att lossa rör till oljekylaren. Jag har själv haft problem med läckage i skarven efter en sådan manöver.
Översättning:
1 En teknik som är kommer från Haynes med vissa modifikationer. Skaffa en 24 mm nyckel och lossa bottenpluggen för ATF oljan på automatlådans högra sida. Låt oljan rinna ut, det kommer ca 3,5 liter första gången. Detta är den mängd som du måste toppa upp med när arbetet avslutas.
Inför varje sköljning gör följande:
A Sätt tillbaks pluggen, dra åt med fingrarna.
B Fyll på 2 liter ATF olja.
C Starta motorn, kör igenom samtliga växlar (utan att köra bilen), stanna i varje växel i minst 5 sekunder.
D Tappa ut oljan genom att lossa pluggen.
Genomför detta tills oljan är ren och klar, det brukar behövas 3 – 4 cykler och går åt ca 8 liter ATF olja.
Avslutningsvis , drag åt bottenpluggen ordentligt. Fyll på 3 liter ATF olja, kolla oljenivån i enlighet med instruktionsboken. Förmodligen behöver du fylla på ytterligare ca 0,5 liter efter kontrollen.