Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Sedan jag läste denna artikel kan jag bara inte släppa denna pryl. Det är en dongle som du kopplar in i bilens Odb-2 port och som sedan via bluetooth kopplar upp sig till din Garmin och ger dig tillgång till alla bilens mätdata direkt i displayen. Detta är bara hur grymt som helst :-)-) Kunna se motortemp, laddtryck, gaspedalsposition m.m. Man kan tom sätta larmvärden m.m. och anpassa utseendet efter vad man vill se.

http://www.idg.se/2.1085/1.267343/ecoro ... navigatorn

Har försökt leta på nätet men hittar ingen mer info om att den skulle vara lanserad i Sverige ännu. Är det någon som vet? Jag bara måste ha denna!
leiwi skrev:När den kommer till sverige vet man ju inte , tyvärr är det inte så många modeller som den kan användas på ..

här är en beskrivning: http://www.garmin.com/garmin/cms/us/ser ... fragment-3
Jo, den mjukvaran har jag redan men den går att få så mycket mer avancerad om man kan koppla upp sig direkt mot bilens system och se alla motorparametrar etc. Men då måste man ha Bluetooth-donglen och den verkar bara finnas i USA än så länge. Ligger på ca 1.200 kr. Man måste ha denna för att kunna komma åt bilens motordata.

http://www.gpscity.com/garmin-ecoroute- ... tooth.html

Jag har ställt frågan till Garmin om när den kommer till Sverige. Den skall tydligen funka för alla Garmin som har Buetooth. Själva Ecoroute-Programvaran är gratis.
Väntar på svar.
Frånsett Bluetoth etc. etc. så är väl inte detta något nytt? Det finns "källarfirmor" som har kunnat mappa om bilens styrdator under flera år, och många glada amatörer gör det själv. Om man dessutom bygger egna insprut, sådana finns som byggsats eller färdiga, så måste man ju kunna koppla in sig till bilens dator. Sök även Megasquirt och VEM, t.ex.
Läs mer här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Rådlös skrev:Frånsett Bluetoth etc. etc. så är väl inte detta något nytt? Det finns "källarfirmor" som har kunnat mappa om bilens styrdator under flera år, och många glada amatörer gör det själv. Om man dessutom bygger egna insprut, sådana finns som byggsats eller färdiga, så måste man ju kunna koppla in sig till bilens dator. Sök även Megasquirt och VEM, t.ex.
Skillnaden då är att man haft en emulator när man kikat in i sprutet. Så nytt är det ju inte, men en enklare och billigare lösning för gemene man.
Och har man ett annat ems så har man ju mjukvara, tex megatune, vemstune och allt vad dem heter beropende på vilket sprut där man kan se alla parametrar, då har man ju även möjligheten att logga alla värden.
Marlboroman skrev:
Rådlös skrev:Frånsett Bluetoth etc. etc. så är väl inte detta något nytt? Det finns "källarfirmor" som har kunnat mappa om bilens styrdator under flera år, och många glada amatörer gör det själv. Om man dessutom bygger egna insprut, sådana finns som byggsats eller färdiga, så måste man ju kunna koppla in sig till bilens dator. Sök även Megasquirt och VEM, t.ex.
Skillnaden då är att man haft en emulator när man kikat in i sprutet. Så nytt är det ju inte, men en enklare och billigare lösning för gemene man.
Och har man ett annat ems så har man ju mjukvara, tex megatune, vemstune och allt vad dem heter beropende på vilket sprut där man kan se alla parametrar, då har man ju även möjligheten att logga alla värden.
Nej, detta är inte nytt men det är som du skriver ett kul sätt att få till t.ex. kylvattentemp som många verkar sakna på de nya Volvobilarna, eller ett sätt för dem som vill ha laddtrycksmätare men inte vill sätta den i A-stolpen etc. Kanske även för de som ECU-trimmat och vill hålla extra noga koll på vissa motorparametrar och få larm om något går snett? Tanken med denna mjukvaran är ju inte att gå in och mappa om styrparametrar utan mer ett kul sätt att visuellt visa och följa bilens parametrar. Just att använda navigatorn tyckte jag var bra då den ändå sitter där den gör. Har inte lust att sätta upp en extra display. Finns ju även liknade apps för I-pod. Men om man drömmer lite - Volvo skulle kunna ligga före konkurrenterna här om de kunde inkludera det i de större displayerna i bilarna i framtiden. Kanske även med möjlighet att välja olika motormappningar etc......:-)
Fick meddelande från Garmin support att de inte hade något svar just nu men att de återkommer så fort de tagit reda på mer kring detta tillbehör. Det har precis lanserats i USA.
Japp, då har jag väntat sedan i Maj på min Garmin Ecoroute HD (trådlöst blåtandstillbehör till min Nüvi) men Garmin är helt tysta sedan två månader och jag har fått 5 olika brutna leveranslöften så nu tröttnade jag och gick till elektronikkedjan där jag beställt den och krävde tillbaka min handpenning samt en livstidsuppatering av kartorna som kompensation.

Fick kompensationen av elektronikkedjan och min handpenning tillbaka men fattar inte hur Garmin inte lyckas lösa detta på 6 månader.....men tydligen visade det sig att den inte finns för Europa......alls.....Detta trots att säljaren lade upp den i säljsystemet.....skall det ta 6 månader att klura ut????

Dålig service av Garmin :(
Vet någon om det finns fördraget kablage till A-stolpen i nya S60/V60 för inkoppling av en navigator eller om detta ingår i paketet när man beställer en Garmin Nüvi 3790 av Volvo?
Jag tänkte använda min TomTom i S60:n med en Brodit-hållare till vänster om ratten och då hade det varit fint om jag hade nära till 12-voltsuttag - eller ännu bättre om det gick att få en USB-port i A-stolpen för att mata navigatorn.

/Ulf
Jag fann svaret på min fråga genom lite surfande på tillbehörswebben. Det finns ett tillbehörskit för att koppla in en anslutning för Garmin-navigatorer vilket inkluderar kabeldragning. Om man vill använda en TomTom istället för en Garmin så får man i så fall plocka bort Garmin-hållaren och skarva på en USB-kontakt. Ska kolla vad Volvo tar för denna installation.

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]