Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av figge77
ok ämnet har nog tjatats om i oaändligt många trådar och jag har nog läst hälften men ändå kvarstår några frågetäcken.

fakta: jag har en 945 som behöver ny bakskärm vänster sida.
fråga 1: enda ekonomiplåt jag hittar är på meca men till 745 antar ett denna passar. va inte så blodigt pris heller.

hela proceduren me å kapa å svetsa ska nog inte vara några problem. men sen kommer frågan.
fråga 2: vad gör jag när jag fått på skärmen. slipar såklart men efter det, tänker på rost skydd.
har läst säkert 20 trådar om detta å fått olika 10 svar säkert. allt från kallgalv till hammalack
vissa spacklar sen grundar vissa tvärtom
helt enkelt vad ska man lägga på innan slutliga lacken? och framförallt i vilken ordning.
av Casal
Jag hade nog finblästrat den om ytan är oren eller blank till att börja med. Sedan grundat med riktig lack, därefter den riktiga färgen och avslutningsvis på med klarlacken. Är den jämn och fin så behövs inget spackel.
Men om det ska spacklas ska det göras direkt efter en grovblästring eller grov slipning så det fäster.

Tvåkomponentslack och riktig spruta pratar jag om.

Det var mina tankar om ämnet. :)

Hammarlack ska man undvika, den ska innehålla silikon och det bör de flesta känna till att det ger överlackeringsproblem. Samma sak gäller silicon/back to black för plastdetaljer, det ska inte användas över huvudtaget, det kan bli irriterade problem vid lackering om det görs någon gång.
av figge77
tack!

kan du tipsa om någon bra 2komponents lack? färgspruta har jag en någonstans

och insidan då? grundlack å sedan? underredsmassa eller vaddå?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]