Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ridge
#409480
Hej!

Nu behöver jag akuthjälp av er kunniga själar!

Råkade ut för att min högra framfjäder gick av igår, i min S40 2.0T Fas 2 ..
Pratat med Volvo, dom skall ha 3500 kr för två nya framfjädrar, inkl arbete.

Nu har jag dock pratat med en kontakt tidigare på en lokal verkstad som kan fixa byte av fjädrar och dämpare för ca 2000 kr inkl framvagns inställning. Om jag köper en sänkningssats själv.
Eftersom jag redan tidigare tänkt sänka bilen så tänkte jag göra de nu då.
Jag är alltså lite i akut behov av en bra sänkningssats.

Har kollat på GE motorsports olika alternativ. Vet ni några andra bra alternativ, som kanske inte sänker lika mycket?
Skall till veckan byta hjul, från original till 18x7.5" med ET42, 215x35 däck. Fungerar det bra utan däckrubbning med 60/40, som finns hos GE.
Vill inte ha 40/40 (som dom också säljer), då jag sett att det får S40 att se ut som den är överlastad bak.

Som jag förstår är GE billiga och tillräckligt bra för mig. Men frågan är hur bra det passar med mina nya hjul? Någon med erfarenhet som kan hjälpa? Samt vilken hårlek skall man köra?


Hoppas ni kan hjälpa då det är lite akut att få bilen rullande igen!
#409485
Har du kollat vad volvo skall ha för sina "sänkningsfjädrar" dom kan mycket väl vara billigare att köpa som hel sats än orginal fram fjädrar volvos egna fjädrar sänker ca 15mm sedan har du H&R som sänker 30 till 35mm som ett mellanting 215-35 och ET 40-45 vet jag ett par som kör med H&R sats utan problem med GE vet jag tyvärr inte.
#409488
Jo precis, som jag förstått skall det fungera bra med 30-35mm sänkning.
Bara att byta till H&R fjädrar verkar inte som en bra idé heller, då flädertallrikarna inte är anpassade för fjädrarna samt att dämparna tydligen slits ut snabbare med kortare fjädrar.
Men frågan är hur det blir med GE 60/40, verkar va väldigt många som kör så också med 18".. Men dom kanske har kompromissat och kör inte fulla rattutslag?

Ang fjädrar från Volvo så har dom slutat med satserna för Fas 2, Fas 1 sänkningssats kostar 5500 kr. Så det enda dom kan leverera är vanliga, två st för 3500 kr.
#409499
Ridge skrev:Jo precis, som jag förstått skall det fungera bra med 30-35mm sänkning.
Bara att byta till H&R fjädrar verkar inte som en bra idé heller, då flädertallrikarna inte är anpassade för fjädrarna samt att dämparna tydligen slits ut snabbare med kortare fjädrar.
Men frågan är hur det blir med GE 60/40, verkar va väldigt många som kör så också med 18".. Men dom kanske har kompromissat och kör inte fulla rattutslag?

Ang fjädrar från Volvo så har dom slutat med satserna för Fas 2, Fas 1 sänkningssats kostar 5500 kr. Så det enda dom kan leverera är vanliga, två st för 3500 kr.
Körde 11.000 mil med att enbart ha bytt till H&R fjädrar med originaldämpare funkade hur fint som helst om dämparna slits fortare så är det nog inte nämnvärt för dom var inte dåliga när jag sålde bilen iaf därimot tar fjäderbenslagringen stryk på orginaldämparna då vinkeln på fjäderbenet ändras något men dom kostar typ 120kr/st och byts på en timme bytte 2 lager på 11.000 mil så det var inte heller så farligt.Men skall man ändå byta varför inte satsa på en sats med coilovers så kan du ju själv bestämma hur hög/låg du vill ha bilen finns bla här http://www.xtremt.se/?artnr=SHS1104 för en vettig peng.

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]