Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bodies940
Har nyligen bytt kamrem som jag tyckte gick bra,(tack för alla anvisn, o tips) men kanske inte så bra som jag trodde i första vändan.
Lambdalampan har gett sig till känna, med att lysa mig mitt i facet. Denna upptäckt gjordes direkt vid uppstart efter bytet. Måste erkänna att jag inte var så spec.noga med mellanaxelns läge, ställde den dock på märket , men kanske [ett varv] från ursprungsläget.
Kan detta vara orsaken till lambdalampans nytändning ?
Vad har mellanaxeln för funktion ?

Tacksam för alla svar o upplysningar

mvh.......bodies940
av bodies940
Hej o tack för alla tips, problemet med lambdalampan dessbättre borta, förhoppningsvis för en lång tid framöver
Kopplade bort batteriet i går kväll, och som genom ett trollslag förblev den släckt, när jag kopplade tillbaka det.
Har kört en del under dan, och den förblir släckt, o bilen går riktigt fint.Vid närmare eftertanke var lambdans lysande troligen mitt eget fel,då jag efter kamremsbytet startade den med fjärrstart utan att ha lmm:en inkopplad
Batterit var bortkopplat ca 15 timmar

mvh.....bodies940
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Afolkers skrev:Såvitt jag vet så driver den bara oljepumpen, och spelar ingen roll hur den står. Bytte också kamrem nyss och så är det iaf på min b230 fk.
japp endast oljepumpen. På 230/23/21 från 240 och 740 med b230A så styr den även fördelaren, då lite viktigare att få rätt. På förgasarmotorer så driver axeln bensinpumpen också ;)
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]