Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har lyckats göra bort mig när jag har bytt kolvar i oken fram. Oljan rann ur huvudcylindern så jag är rädd att det har sugits in luft där. Måste jag lufta alla hjulen då eller räcker det med framhjulen? Och om jag lär lufta runt om, hur ska jag gå till väga då? Jag ska renovera bromsarna i sommar när jag har tid och råd så några stora mängder bromsolja vill jag inte slösa bort när jag har 300kr kvar att leva på den här månaden :lol:

Luftnipplarna är avdragna i ett ok och jag undrar om det är möjligt att borra ur dom och gänga upp hålen på nytt? Det är väl konan till nippeln som inte kommer med. Annars har jag en passande gängtapp för luftnipplarna.
Eller går det att lufta genom bromsslangarna?

Och framför allt, hur får jag lös bromsslangarna till oken fram när dom är två? Dom går ju inte att snurra på utan att tvinna dom.
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla lite på
http://pettsson.com/Renovera%20bromsok.html

ang bromsslangarna - EN slang måste loss i andra ändan - du har alltså två chanser att släppa slangen från rören!

ang bromsvätskan - trampa ner pedalen en bit och sätt en yxa mellan pedalen och stolen så att pedalen stannar nere så rinner det inte ut så mycket vätska !

angående luftning - du känner i pedalen när luften är borta - börja fram och kolla om pedalen är mjuk , finns det fortfarande luft i systemet så ta bak också !

/emwtur
Användarvisningsbild
av päpplet
Det dryga är ju att nipplarna inte verkar vara gjorda av något svetsbart material :( Det fäster inte riktigt hur jag än svetsar
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]