NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 777
Halloj,

Min V50 D5 -08 låter lite illa ibland när man bromsar. Det är det "klassiska" broms-gnisslet. :???: Mycket irriterande. Tycker det varit värre under vintern men det gnisslar även nu när det blivit bättre väder också. Det är inte så det skriker om bromsarna men det låter som sagt illa. Tycker inte det borde vara så på en ny "fin" bil. Hade jag haft en 15 år gammal bil hade jag inte sagt något om det.

Är det någon mer som har/har haft samma problem? Har ni fått ordning på det? Hade samma problem med min 9-3 SS som jag hade och det "blev fixat" säker 7-8 gånger. (Var förståss ingen skillnad när jag fick tillbaka bilen. :evil: ) Är det någon idé att bråka om det med VOLVO-verkstan, eller blir det samma story här? :roll: Nybilsgarantin går snart ut så jag tänkte isf få dom att kolla upp det innan dess.

/Danne
av Kluster
Jag har en V50 2.0D -08 med 3400 mil på mätaren och speciellt i vintras var det gnissel nästan hela tiden. Kanske inte så konstigt heller när dagstempen låg på "höga" -20....
Har dock hört gnisslet ibland nu när den senaste tiden men detta har försvunnit efter ett par bromsningar. Påtalade även detta vid garantifix-besöket förra veckan hos min ÅF men svaret blev "provbromsa några gånger i början, sen ska man även "motionera" bromsarna då och då dvs göra en hård inbromsning så att ev beläggningar försvinner.

Hoppas det löser sig för dig!
Användarvisningsbild
av opA
Det finns ett tiotal trådar om just detta om du kollar i V50 forumet..

Och det tips vi / jag kan komma med är att det har kommit in sten/grus mellan bromssköldarna.. eller vid bromsarna. Vad man nu säger.

Jag får detta problem till och från och på min bil löser de sig snabbt genom att jag kör framåt, bromsar in.. lägger i backen och backar en bit för att sedan bromsa och köra fram igen. Gör detta några gånger och se om de blir bättre.. när du gjort de 1-2 ggr kör en längre bit fram och sväng lite.. har ljudet försvunnit var de förhoppningsvis bara en sten ;)

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]