Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Musse66
#406152
För en månad sen fick jag dåliga avgasvärden på min -97:a V40 när jag besiktade. När jag åkte hem märkte jag att bilden gick väldigt konstigt i motorn. Väl hemma så visade det sig att en av tändspolarna sakt upp sig och att det var överslag i tändkablarna. Bytte grejerna och i mitt tycke går bilen som den ska.
1:a Avgasvärdena såg ut så här på besikningsprotokollet : CO=0,5 ; HC=200 ; CO2500 =0,8 ; Lambda=1,0

2:a gången efter byte av T-spole, T-stift och T-kablar såg avgasvärdena ut på det här viset på besiktningsprotokollet : CO=0,4 ; CO2500=0,7 ; HC=168 ; Lambda=10,1 Jag skrev även ner fler av mätvärdena man får vid mätningen. Dom ser ut så här : CO=0,5 ; HC=160 ; O2=14 ; CO2=1 lambda 1,026
Vid förhöjd tomgång ser värdena ut så här : CO=0,48 ; HC=179 ; O2=14 ; CO2=0,76 lambda 1,01

Olja och filter är bytt innan första besikningen.

Felet är för hög HC på tomgång och förhög CO vid förhöjd tomgång.
Katalysator byttes för ca 1 år sedan.

Var ska jag börja rota efter fel ?
Finns det något smidigt sätt att få fram felkoderna ?
Bilen ryker inte i avgasröret
Kan det ligga felkoder samlde i styrenheten från det att tändspole/tändkablar krånglade ?

Tack på förhan för svar !!
Musse66

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]