Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snuffe
Hej, Igår införskaffades en Volvo 740-89 :D in bil, lite småskavanker som ska fixas till innan den e 100% fin, men sen e jag sån att en bil utan ljud är inte like mycket bil som en med ljud, och nu är det så att någon av dom tidigare ägarna har klippt av kablarna :evil: hadde varit mycket änklare om dom satt kvar så man kunde köpa en adapter, men så är inte fallet. :cry: men har en iso kontakt liggandes så bara te å ta en sockerbit å sätta ihop kablarna, men är det någon som har ett kopplingsshema till kablaget, vilken färg som är vad, har ingen bild atm på alla kablar, men kan fixa senare ikväll om det behövs, men om någon kan vilka färger som är vad så snälla hjälp mig.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Oroa dig inte över klippta kablar. Standard i dom flesta gamla volvobilar där klåfingriga snorungar varit och pillat.

Jorden skall vara svart eller brun. Plus röd.
Högtalarna vet jag dock inte. Prova dig fram genom att använda stereons fader/balance att hitta rätt högtalare till t.ex vänster fram.

Om du inte orkar krabba med strömkablarna så kan du alltid dra en ny plus från batteriet avsäkrat givetvis så vet du vilken som är plus. Jorden skruvar du bara i karossen.

Hoppas det varit till någon hjälp iaf =).
av Casal
Kan tipsa om att när du hittat högtalarkablarna kan du kolla vilken som är vilken med ett 1,5 V batteri.
Polaritet testar du även så, går högtalaren ut från dörren så är polerna enligt batteriet, dvs sladden som sitter på plus är plus för högtalaren och vice versa.
Användarvisningsbild
av päpplet
Hittade en sida förut med scheman till de flesta bilar men jag minns inte adressen men jag sparade till min bil iallafall. Borde vara lika på din
1988 Volvo 740 Car Radio Wiring Schematic

Car Radio Battery Constant 12v+ Wire: Green/Red
Car Radio Accessory Switched 12v+ Wire: Orange
Car Radio Ground Wire: Black
Car Radio Illumination Wire: Gray
Car Stereo Dimmer Wire: N/A
Car Stereo Antenna Trigger Wire: Red
Car Stereo Amp Trigger Wire: N/A
Car Stereo Amplifier Location: N/A
Car Audio Front Speakers Size: N/A
Car Audio Front Speakers Location: N/A
Left Front Speaker Positive Wire (+): White/Yellow