Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magadog
I den aldrig sinande strömmen av fel som dyker upp på min XC70-04 D5 så har nu turen kommit till Nivomatdämparna. I mitt vredesmod över prislappen på dessa har jag beslutat att denna lyxartikel inte längre är nödvändig på just min bil eftersom jag sällan kör med släp och volvos prislapp på 13.000 inkl jobb är ju rent ut sagt ett jävla skämt :evil: Valet faller alltså på att konvertera till vanliga dämpare med en normal prislapp. Har kollat på Autokatalogen.se och hittat denna fordonsspecifika sida:

http://www.autokatalogen.se/wls/view_product_list.do?filtered=true&nodeId=n286181
(klipp å klistra)

Mina frågor är:
1. Behöver jag något mer än dämparna och fjädrar anpassade för bil utan nivomat som finns längre ner på ovanstående sida.

2. Ska jag välja den normala fjädern eller den med förstärkt utförande? Kör som sagt inte mycket släp men brukar ibland lasta ca hundra kg trummor i skuffen.

3. Är det bökigt att byta dessa och är det någon som vet om det finns monteringsanvisningar att hitta någonstans?

Tackar på förhand!
Mattias, Östersund
Användarvisningsbild
av CarMan
du behöver bustningen som sitter ovanpå stötdämparen.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]