Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
Jag va ute och körde idag när det plötsligt dök upp: motor system serv. erfordras i displayen på min V70N 00 2,4T.
Ringde och hörde med tidigare ägare och hon sa att det kom upp ibland och kunde lysa allt från någon dag till en vecka, men att den släckte sig själv. Är det någon annan som fått upp samma meddelande och vad var felet för er? Bilen går precis som vanligt, men jag stör mej på felet!
Användarvisningsbild
av pang58
Steg nr 1 är att kolla felkoder....
av dbm
I vintras dog mitt batteri, till den ringa grad att jag inte ens kunde låsa upp bilen. Efter det fick jag upp samma felmeddelande som du nämner. Jag kunde även läsa ur en jäkla massa felkoder som jag inte haft tidigare.

Modig som jag är nollställde jag alla dessa felkoder rakt av varpå "Motorsyst. service erfordras" meddelandet i displayen också försvann. Meddelandet har inte kommit tillbaka sedan dess och ej heller felkoderna, med undantag för ett fel med larmet som jag än idag inte vet vad det beror på ("Larmsyst. service erfordras" visas i displayen när jag startar bilen).

Nämnas bör att ovan nämnda scenario utspelade sig på en XC90 2.5 T, -04.
av Tompa R
om man kopplar bort batteriet en stund tror ni den försvinner? behöver man en kod för att få igång original stereon igen efter bilen varit strömlös? HU-650 tror jag den heter? ska jag ta bort plus eller minus polen? och hur länge?
Hej, om du ska 0-ställa, det som går att 0-ställa med att göra systemet strömlöst räcker det med 10 min.
Lättast och säkrast att ta bort minuspolen, lampan borde släckas då om det är ett lättare fel.

Med radion kan jag bara svara att på min S80 -00 orginalradio finns ingen kodning som försvinner, bara klockan i instrumentet. Smäll bara inte igen bakluckan om du inte kan öppna med nyckel för då får du inte upp den.

Felet kan ju kanske orsakas av att det är oxider i "elanslutningar" mm.
Användarvisningsbild
av pang58
När du har stängt av motorn så vänta i 10 minuter innan du tar bort batterikabeln, så att alla datorer hinner stänga. Då slipper du ytterligare felkoder.
På en -00 2,4T bör du kolla vilket spjällhus du har.

Är det ett med vit klisterlapp så hjälper det aldrig med att lossa batterikabeln.
Är inte spjällhuset bytt så är det stor sannolikhet att det är det som spökar.

Vit klisterlapp = gamla modellen som är felkonstruerat
Gul klisterlapp = nya som fungerar

Kan givetvis vara andra fel men är spjällhuset av gamla modellen så är det som en tickande bomb.

mvh Roland
av Olle2
När du gör bilen strömlös kommer du tappa klockans inställning och stereons kanalinställning samt eventulla felflaggor, i övrigt händer inga tråkigheter. Felflaggorna omprövas regelbundet, så ifall felkällor finns kommer flaggorna tillbaka ganska snart.
Tänk dock på att vänta fem minuter från att du stängt av tändningen tills att du gör bilen strömlös.

En vanlig orsak till flaggan "LARMSYSTEM SERV. ERFORDRAS" är att backup-batteriet i själva sirenen är slut.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för bil/motor? (har du postat rätt?)

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]