Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en volvo 740 gl 90:a med b230f motorn i, för ett par veckor sedan körde jag igenom en ganska stor vattenpöl med bilen, ca 100 meter efter började bilen hacka och gå väldigt ojämnt, stannade till för att släppa av en kompis vid busshållplatsen, då dog bilen, försökte få igång den men det var omöjligt, bogserade den till en polares verkstad och försökte få igång den dagen efter, lyckades inte, vi lät bilen stå i 3 dagar för att "torka"
Vi rullade in bilen och bytte stift, bränslerelän, kollade alla säkringar, bytte lmm, kollade soppapumpen, bytte lamdan, kollade gnista, bytte styrbox,tändkablar, och fördelare inget liv i bilen, höll på att ge upp men helt plötsligt hoppar bilfan igång, ingen aning om varför, men saken är den att den går pissigt på tomgång och ännu sämre på 2000rpm ungefär kör man och varvar den ordentligt så går den ok, men så fort man släpper gasen vandrar den på tomgången. Efter att man varit ute och kört och stänger av bilen är det omöjligt att få igång den, måste vänta minst ett dygn och då startar den oftast, på senare tid har den börjat gå ännu sämre, har ingen aning om vad felet kan vara så undrar om det är någon som kan komma med fler förslag?

Mvh danne
Det där låter ju inte så skoj precis...
Det enda jag kan bidra med är att samma hände för mig när ja brakade igenom en vattenpöl i ganska hög fart, så tvärdog bilen, och jag blev ståendes, såg sedan att de gav överslag i tändkablarna, så jag tog bort fördelarlocket, och som jag trodde så va de vatten plus massa gammelt gojs där i...rengjorde noggrant, satte dit, och den gick som en klocka, nu har den visserligen börjat gå knackigt igen, men det beror på att stiften i locket e slut...
Något bättre har jag tyvärr inte att komma med...

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]