NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
#395841
Måste hastigt och mindre lustigt titta efter en annan bil som ersättning för min V70.
Om den blir inlöst så funderar jag på att köpa en V50 då mina grabbar har egna bilar nu.

Då det gäller vilken motor man ska titta efter så vill jag ha lite tips.
Drar släp rätt ofta så jag tänkte nog att 2,4 140 eller 170 hk får det nog bli, men nu till min fråga, T5 finns ju också och hur är den förbrukningsmässigt jämfört med 140 eller 170 hk?

Jag har nästan aldrig "bråttom" i trafiken så egentligen så är det rätt onödigt med T5, men om den inte drar så mycket mer än en 140 eller 170 hK vid normal körning så varför inte?
T5 kanske drar mindre med släp p.g.a att motorn orkar mer (drar släp med 2-3 crosshojar runt i mellansverige) än 140/170 hk?

Har/hade 140 hk motorn i V70:n och vid normal körning så räckte det gott och väl, men visst kändes det när man hängde på släpet.

Annars så är ju diesel ett alternativ (2,0) men kostnaden för partikelfilter avskräcker mig lite.
Har hört kostnaden 12 000 kr för ett byte vid 12 000 mil! stämmer det?
Sen ska det väl fyllas additiv vid 6000 mil (kostnad ?)
Blir ju en kostnad på kanske ca 1,25 kr/mil!

Finns det 2 liters dieslar utan partikelfilter (första årsmodellerna kanske)?
av MATTE V70 T5
#395860
Kan starkt rekommendera T5án... Körde fram och tillbaka till Den Haag i veckan med 4-pers och ca 200kg last, snittade 9,3L/100Km i 120-130km/t och i bland betydligt fortare...
Användarvisningsbild
av opA
#395875
Jag kan inte annat än rekommendera dig en T5:a.

Anledningen är att jag själv kör en 2,4i ( 170hk ) och är toknöjd med den.. MEN.. kort efter jag köpte den så provkörde jag en T5:a och WOW vad den går.

Men eftersom du själv skriver att du inte direkt är ute efter farten och accelerationen så får man väl lägga fram ett plus för förbrukningen. Jag snittar med min bil runt 0,87-0,95 ( har korta sträckor till jobbet ) och en T5:a som man kör kanske lite försiktigare med kommer du säkerligen ner i 0,7-0,8.. den är ju ändå 6-växlad. 8)
av LasseRe
#395885
På D5:an behöver man inte fylla additiv eller byta partikelfilter, som är självrenande. Däremot är ekonomin beroende av hur många mil man kör om året, eftersom D5-motorn ger högre fordonsskatt än bensinarna.
av GalneGurra
#395924
Skulle själv satsa på en 170hp om jag var i dina skor,min son har en S60 2.4 170hp och den är helt okey för släp och husvagn.
Har själv en S60 2.4T med automat och den dricker minst en deciliter mer än grabbens 170hp med automat.
Frun har en V50 T5 AWD och den är näst intill omöjlig att köra under litern per mil...
av jackoo
#395952
Min v50 T5 går billigare än:

S60 2,4T -02 min förra bil..

V70 2,4 (140hk) farsans förra

V50 2,0F -10 Farsans nya

Landsvägskörning kan jag ligga på 0,75-0,85 ca

Dom andra 3 ovannämde ligger på 0,85 och uppåt då vi har testa själva för skojs skull, alla med orginalstorlek på fälgar.
av WSAB
#395954
Jag har haft en förbrukning på V70 med 140 hk, runt 0,85 i medelförbrukning.
Har ca, 12 kilometer till jobbet så den mesta körningen är väl till och från dit.
På långkörning så drog den runt 0,7-0,75 ungefär.

En V50 med samma motor borde gå billigare då den är lättare?

Kör ungefär 2300-2400 mil/år så jag tror faktiskt att jag skulle tjäna på diesel.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#395955
Sen får man väl ha i åtanke att man behöver ny turbo var 20 tusende mil till T5 ungefär också :wink: Såg att du var nyfiken på omkostnader också. Men om du är nöjd med en 140hk v70 så kan du ju lika gärna ta en v50 1.6D o åka riktigt billigt :lol:
Användarvisningsbild
av opA
#395957
GalneGurra skrev:Frun har en V50 T5 AWD och den är näst intill omöjlig att köra under litern per mil...
Beror på att den har AWD.. drar ju någon/några dl mer per mil :)

Men sedan.. eftersom trådskaparen kör runt crosscyklar kanske de inte vore dumt om han hade AWD med... med tanke på att vägarna han möjligen åker kan vara lite jordiga, eller ?
av frippe87
#395978
Jag kör V50 T5 AWD, förra tanken drog den 0,9 gången innan det 0.83. Så det går att köra snålt om man vill. Kan ju tilläggas att den har 270 hk oxå:P

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]

Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]