- lör 03 apr 2010, 20:16
#395841
Måste hastigt och mindre lustigt titta efter en annan bil som ersättning för min V70.
Om den blir inlöst så funderar jag på att köpa en V50 då mina grabbar har egna bilar nu.
Då det gäller vilken motor man ska titta efter så vill jag ha lite tips.
Drar släp rätt ofta så jag tänkte nog att 2,4 140 eller 170 hk får det nog bli, men nu till min fråga, T5 finns ju också och hur är den förbrukningsmässigt jämfört med 140 eller 170 hk?
Jag har nästan aldrig "bråttom" i trafiken så egentligen så är det rätt onödigt med T5, men om den inte drar så mycket mer än en 140 eller 170 hK vid normal körning så varför inte?
T5 kanske drar mindre med släp p.g.a att motorn orkar mer (drar släp med 2-3 crosshojar runt i mellansverige) än 140/170 hk?
Har/hade 140 hk motorn i V70:n och vid normal körning så räckte det gott och väl, men visst kändes det när man hängde på släpet.
Annars så är ju diesel ett alternativ (2,0) men kostnaden för partikelfilter avskräcker mig lite.
Har hört kostnaden 12 000 kr för ett byte vid 12 000 mil! stämmer det?
Sen ska det väl fyllas additiv vid 6000 mil (kostnad ?)
Blir ju en kostnad på kanske ca 1,25 kr/mil!
Finns det 2 liters dieslar utan partikelfilter (första årsmodellerna kanske)?
Om den blir inlöst så funderar jag på att köpa en V50 då mina grabbar har egna bilar nu.
Då det gäller vilken motor man ska titta efter så vill jag ha lite tips.
Drar släp rätt ofta så jag tänkte nog att 2,4 140 eller 170 hk får det nog bli, men nu till min fråga, T5 finns ju också och hur är den förbrukningsmässigt jämfört med 140 eller 170 hk?
Jag har nästan aldrig "bråttom" i trafiken så egentligen så är det rätt onödigt med T5, men om den inte drar så mycket mer än en 140 eller 170 hK vid normal körning så varför inte?
T5 kanske drar mindre med släp p.g.a att motorn orkar mer (drar släp med 2-3 crosshojar runt i mellansverige) än 140/170 hk?
Har/hade 140 hk motorn i V70:n och vid normal körning så räckte det gott och väl, men visst kändes det när man hängde på släpet.
Annars så är ju diesel ett alternativ (2,0) men kostnaden för partikelfilter avskräcker mig lite.
Har hört kostnaden 12 000 kr för ett byte vid 12 000 mil! stämmer det?
Sen ska det väl fyllas additiv vid 6000 mil (kostnad ?)
Blir ju en kostnad på kanske ca 1,25 kr/mil!
Finns det 2 liters dieslar utan partikelfilter (första årsmodellerna kanske)?