Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Jaa..Ni som bor i Närke med omnejd har kanske läst i Nerikes Allehand/lyssnat på P4 Örebro under helgen. Så här är det:
På väg till jobbet vid 19.30-tiden så åker jag igenom en ljusreglerad korsning i Örebro centrum (en av de allra mest trafikerade korsningarna). Vad händer då? Jo, en vettvilling kommer från höger, och hade alltså rött, i en fart som är bra mycket högre än de tillåtna 50 på sträckan. KABLAAMM!! Träffen blev i skarven mellan fronten/passagerarsidan. Han snurrade min bil nästan ett helt varv men eftersom han inte träffade "rent" samt hade så hög fart, fortsatte hans Opel (astra, tror jag) ytterligare ett 50-tal meter och vidare igenom ett järnstaket till en trädgård och stannade först när bilen träffade bostadshuset! Då har man jä..arimej bra fart!
Efter några sekunders frånvaro kvicknar jag till i en ruskigt tät, grå dimma och det sticker vasst i näsan. Jag trodde först att det brann, men kom snart fram till att det var krockkuddarna som utlösts och bildat den fräna doften och den grå dimman. Jag bröt ingenting, men har kopiöst ont i bröst/rygg/axlar och nacke; det är ju inte så konstigt. Både ambulanspersonalen och räddningsledaren sa att det var tur att jag åkte Volvo. "Det är skillnad på Volvo och andra bilar", sä räddningsledaren. Faktum är att jag i dimman (och i väntan på ambulans) noterade att båda sittbrunnarna är hela och pedalstället sitter där det ska. Ratten med.
Snubben som rekommenderade bilen till mig, för knappt ett år sen, har sedan dess åkt till Rejmes i Örebro dit bilen fraktades, och knäppt ett antal bilder som jag fick på eposten; Och jag kan bara hålla med: Det blir en Volvo nästa gång med!! Men förhoppningsvis blir det billigare att reparera den än att betala ut pengar. Det finns knappt några S60 AWD med all utrustning (- parkeringshjälp) på marknaden, och vi är oerhört nöjda med bilen och priset vi gav för den! Den som väntar får se..
Till råga på allt så säger sig motparten haft grönt oxå, läste jag i tidningen eller om det var på Tvärsnytt jag hörde det. Som tur är så bör det finnas ett antal vittnen där till min fördel. Det är många matcher man ska gå i samband med en kollision; mörbultning å sjukskrivning, polisiär utredning om ansvar, bilsorg och till råga på allt så är motparten så feg att han inte vågar erkänna.
Nåja, lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att räta ut:
1, Han som fotade bilderna är servicemarknadschef och menade att det är gränsfall att de lagar bilen, men han är inte 100 på det. det som talar till "min" fördel (att de reparerar bilen alltså) skulle kunna vara det att den är rikligt utrustad och att det höjer inköpspriset. Finns det något sätt jag kan påverka Rejmes om att bilen ska repareras istället för att lösas in?
2, Tänker jag rätt när jag vill ha bilen reparerad? Jag menar, bilarna av idag är väl modulbyggda och det ska väl inte uppstå någon "ramsnedhet" när det repareras nuförtiden? Eller är det trots allt att hoppas på en inlösen?
3, Någon som har erfarenhet av liknande händelse och har tips att dela med sig av, rent generellt? jag har pratat med Volvia och gjort en anmälan online. Polisen har inte sorterat ärendet vidare så jag har inte blivit kallad till förhör ännu. På akuten har jag varit 2 ggr för röntgen och dessutom uppsökt primärvården idag för att få sjukintyg.

Jag är i detta läge tacksam för lite klarsynta tips helt enkelt! Jag har nog glömt något självklart i frågeställningarna men å andra sidan är jag rätt så "hög" på medicin och allmänt "dimmig".

M V H

---> Matz
matzen10 skrev:Jaa..Ni som bor i Närke med omnejd har kanske läst i Nerikes Allehand/lyssnat på P4 Örebro under helgen. Så här är det:
På väg till jobbet vid 19.30-tiden så åker jag igenom en ljusreglerad korsning i Örebro centrum (en av de allra mest trafikerade korsningarna). Vad händer då? Jo, en vettvilling kommer från höger, och hade alltså rött, i en fart som är bra mycket högre än de tillåtna 50 på sträckan. KABLAAMM!! Träffen blev i skarven mellan fronten/passagerarsidan. Han snurrade min bil nästan ett helt varv men eftersom han inte träffade "rent" samt hade så hög fart, fortsatte hans Opel (astra, tror jag) ytterligare ett 50-tal meter och vidare igenom ett järnstaket till en trädgård och stannade först när bilen träffade bostadshuset! Då har man jä..arimej bra fart!
Efter några sekunders frånvaro kvicknar jag till i en ruskigt tät, grå dimma och det sticker vasst i näsan. Jag trodde först att det brann, men kom snart fram till att det var krockkuddarna som utlösts och bildat den fräna doften och den grå dimman. Jag bröt ingenting, men har kopiöst ont i bröst/rygg/axlar och nacke; det är ju inte så konstigt. Både ambulanspersonalen och räddningsledaren sa att det var tur att jag åkte Volvo. "Det är skillnad på Volvo och andra bilar", sä räddningsledaren. Faktum är att jag i dimman (och i väntan på ambulans) noterade att båda sittbrunnarna är hela och pedalstället sitter där det ska. Ratten med.
Snubben som rekommenderade bilen till mig, för knappt ett år sen, har sedan dess åkt till Rejmes i Örebro dit bilen fraktades, och knäppt ett antal bilder som jag fick på eposten; Och jag kan bara hålla med: Det blir en Volvo nästa gång med!! Men förhoppningsvis blir det billigare att reparera den än att betala ut pengar. Det finns knappt några S60 AWD med all utrustning (- parkeringshjälp) på marknaden, och vi är oerhört nöjda med bilen och priset vi gav för den! Den som väntar får se..
Till råga på allt så säger sig motparten haft grönt oxå, läste jag i tidningen eller om det var på Tvärsnytt jag hörde det. Som tur är så bör det finnas ett antal vittnen där till min fördel. Det är många matcher man ska gå i samband med en kollision; mörbultning å sjukskrivning, polisiär utredning om ansvar, bilsorg och till råga på allt så är motparten så feg att han inte vågar erkänna.
Nåja, lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att räta ut:
1, Han som fotade bilderna är servicemarknadschef och menade att det är gränsfall att de lagar bilen, men han är inte 100 på det. det som talar till "min" fördel (att de reparerar bilen alltså) skulle kunna vara det att den är rikligt utrustad och att det höjer inköpspriset. Finns det något sätt jag kan påverka Rejmes om att bilen ska repareras istället för att lösas in?
2, Tänker jag rätt när jag vill ha bilen reparerad? Jag menar, bilarna av idag är väl modulbyggda och det ska väl inte uppstå någon "ramsnedhet" när det repareras nuförtiden? Eller är det trots allt att hoppas på en inlösen?
3, Någon som har erfarenhet av liknande händelse och har tips att dela med sig av, rent generellt? jag har pratat med Volvia och gjort en anmälan online. Polisen har inte sorterat ärendet vidare så jag har inte blivit kallad till förhör ännu. På akuten har jag varit 2 ggr för röntgen och dessutom uppsökt primärvården idag för att få sjukintyg.

Jag är i detta läge tacksam för lite klarsynta tips helt enkelt! Jag har nog glömt något självklart i frågeställningarna men å andra sidan är jag rätt så "hög" på medicin och allmänt "dimmig".

M V H

---> Matz
Jag har inga tips direkt men jag måste ändå säga att jag är ledsen för din skull. Fan vad det finns många dårar här i världen. :evil: :evil: :evil:

Hoppas det fixar sig bara med både bil och hälsan
Användarvisningsbild
av ufriman
Vi blev påkörda ungefär på samma sätt fast på förarsidan varvid Volvobil fick byta front,motorhuv,framhjulsupphängning,skärm,dörr, motorfästen databox,kylare och motorhuv, utan att krockkuddar löste ut, med våran V70 på arbetet den känslan som bilen fick efter det att den aldrig var sig lik, fel som kom efter det. gick ojämnt, elfel, drog snett, larmet skall vi inte tala om vilka problem det var med det sen. så mitt råd försök få bilen inlöst.
Användarvisningsbild
av Mats
Ledsen för dig och bilen!

Om jag skulle vara dig så skulle jag hellre ha en "ny" bil...även om dom är skickliga på att reparera så är det inte säkert att allt blir perfekt.
Sen har du en silvermetallic, den blir aldrig bra om man lackar vissa karossdelar, garanterat nyansskillnader.

Hoppas på att allt ordnar sig för dig!
Användarvisningsbild
av CarMan
Förstav allt måste jag å sedvanligtsätt berömma volvo, inte för att jag är hjärntvättad, utan för att dom kan tänka!

enligt dom konstruktörer på volvo som jag pratat med som håler på med bilarnas krocksäkerhet, så är det inga problem att bygga en bil som får alla stjärnor i dom krocktestar som görs !

man vet ju den exakta kolisions hastigheten & i viken vinkel m.m. (man har ju fasit så att säga)

det som är svårt är att bygga en bil som är skonsam mot pasagerarna i alla sitruationer !!!
Gör man deta så får man i vissa fall komprimisa & då får man sämre betyg, men man får en bättre bil!

ska en bil klara 70km/h in med halva fronten i et helt stumtföremål som varken flyttarsig eller deformeras så blir bilen för hård i en vardagskrock som enligt krockstatestik händer i en hastighet av 30-40 km/h & mot ett föremål som deformerarsig.
det svåra är att lyckas med båda & där slår volvo dom flästa med sina borderna bilar. (740 var bra på sin tid, men i dag är dom långt ifrån topp bilarna!)

Nu över till din bil.
en ren frontkrock är "lättast" att laga.
har bilen en ren sidoträff, eller har rullat på taket så blir det extremt mycke mer kompliserat att få bilen rak i alla 3 dimansioner. detta är tidskrävande (tid är pengar)

Har man en duktig plåtslagare kan han få alla bilar rullande & i nyskick, man slarvar man lite med nåt ibörjan så kan det visasig att nått annat i slutet passar mindrebra (man får 100% funktion men det blir skönhetsfel)

men det låtersom om din bil blef träffad relativt långt fram, där konstruktionen är hård, så den har säkert inte viktsig i golvet så mycke

det är ju bara att vänta på en skadeverdering o se vad som händer.
matzen10 skrev: Jag bröt ingenting, men har kopiöst ont i bröst/rygg/axlar och nacke; det är ju inte så konstigt.
M V H
---> Matz
Beklagar verkligen din olycka! Hoppas att allt ordnar sig till det bästa. Bilen har jag inga speciella tips om, däremot dig själv - ännu viktigare än kärran.

Med tanke på det du skriver i citatet ovan, du har väl fått skadorna ordentligt dokumenterade? Jag tänker särskilt på din nacke. Det är mycket viktigt att just den blir ordentligt utredd och dokumenterad från början. Det MÅSTE inte bli strul av det, men om det skulle bli så kan verkningarna komma långt efteråt, flera år till och med. Då behövs dokumentationen...

Håller alla tummar för att du tillfrisknar utan men och även får en bil du blir nöjd med, om det nu blir en "ny" eller reparation av denna. Jag hade nog propsat på att få byta :wink:
av NCR
Så skönt att du sitter här med oss Matzen! Det där hade ju kunnat gå ruskigt illa!

Beklagar bilen, men jag håller med carman, se till att få en ny bil för den kommer nog inte att kännas som innan efter att ha varit med om en sån smäll.
av wiggan
Av bilderna att dömma, är det tveksamt att dom lagar den....
åsaboe skrev:
matzen10 skrev: Jag bröt ingenting, men har kopiöst ont i bröst/rygg/axlar och nacke; det är ju inte så konstigt.
M V H
---> Matz
Beklagar verkligen din olycka! Hoppas att allt ordnar sig till det bästa. Bilen har jag inga speciella tips om, däremot dig själv - ännu viktigare än kärran.

Med tanke på det du skriver i citatet ovan, du har väl fått skadorna ordentligt dokumenterade? Jag tänker särskilt på din nacke. Det är mycket viktigt att just den blir ordentligt utredd och dokumenterad från början. Det MÅSTE inte bli strul av det, men om det skulle bli så kan verkningarna komma långt efteråt, flera år till och med. Då behövs dokumentationen...

Håller alla tummar för att du tillfrisknar utan men och även får en bil du blir nöjd med, om det nu blir en "ny" eller reparation av denna. Jag hade nog propsat på att få byta :wink:
Jodå, jag har blivit akut bröströntgad på fredagen då. Sedan på lördagen åkte jag ner igen eftersom jag fick så in i vassen ont i nacken, trots kraftig medicinering, då blev det en nackröntgen. Allt var bra med reservation för att sprickor inte behöver synas. Jag har även, under måndagen, varit hos min husläkare. Så jag tror att det ska vara bra dokumenterat! Jag har iaf gjort vad jag kunnat så här långt.
Jag tackar alla för supporten! Det är skönt att få feedback. Kollade oxå på bildera från länken härovan, och i de vinklarna, på plats, ser det mer verkligt ut än de bilder jag fick. Och ruskigt! Jag är oxå glad att jag klarade mig förhållandevis bra!
När jag var nere på sjukhuset under lördagen fick jag vänta ett antal timmar innan det var min tur. Då kom det in en älgolycka som inte hade gått bra. Sköterskor sprang med sängarna, förbi väntrummet, på väg till röntgen och operation. Strax efter detta var det min tur och jag såg då att det hade stänkt blod på väggarna i korridoren, efter sängarna. Då känns det futtigt med mina åkommor!

M V H
---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]

Jag hittade på ett Amerikanskt forum en med […]