- mån 09 jan 2006, 20:08
#25877
Jaa..Ni som bor i Närke med omnejd har kanske läst i Nerikes Allehand/lyssnat på P4 Örebro under helgen. Så här är det:
På väg till jobbet vid 19.30-tiden så åker jag igenom en ljusreglerad korsning i Örebro centrum (en av de allra mest trafikerade korsningarna). Vad händer då? Jo, en vettvilling kommer från höger, och hade alltså rött, i en fart som är bra mycket högre än de tillåtna 50 på sträckan. KABLAAMM!! Träffen blev i skarven mellan fronten/passagerarsidan. Han snurrade min bil nästan ett helt varv men eftersom han inte träffade "rent" samt hade så hög fart, fortsatte hans Opel (astra, tror jag) ytterligare ett 50-tal meter och vidare igenom ett järnstaket till en trädgård och stannade först när bilen träffade bostadshuset! Då har man jä..arimej bra fart!
Efter några sekunders frånvaro kvicknar jag till i en ruskigt tät, grå dimma och det sticker vasst i näsan. Jag trodde först att det brann, men kom snart fram till att det var krockkuddarna som utlösts och bildat den fräna doften och den grå dimman. Jag bröt ingenting, men har kopiöst ont i bröst/rygg/axlar och nacke; det är ju inte så konstigt. Både ambulanspersonalen och räddningsledaren sa att det var tur att jag åkte Volvo. "Det är skillnad på Volvo och andra bilar", sä räddningsledaren. Faktum är att jag i dimman (och i väntan på ambulans) noterade att båda sittbrunnarna är hela och pedalstället sitter där det ska. Ratten med.
Snubben som rekommenderade bilen till mig, för knappt ett år sen, har sedan dess åkt till Rejmes i Örebro dit bilen fraktades, och knäppt ett antal bilder som jag fick på eposten; Och jag kan bara hålla med: Det blir en Volvo nästa gång med!! Men förhoppningsvis blir det billigare att reparera den än att betala ut pengar. Det finns knappt några S60 AWD med all utrustning (- parkeringshjälp) på marknaden, och vi är oerhört nöjda med bilen och priset vi gav för den! Den som väntar får se..
Till råga på allt så säger sig motparten haft grönt oxå, läste jag i tidningen eller om det var på Tvärsnytt jag hörde det. Som tur är så bör det finnas ett antal vittnen där till min fördel. Det är många matcher man ska gå i samband med en kollision; mörbultning å sjukskrivning, polisiär utredning om ansvar, bilsorg och till råga på allt så är motparten så feg att han inte vågar erkänna.
Nåja, lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att räta ut:
1, Han som fotade bilderna är servicemarknadschef och menade att det är gränsfall att de lagar bilen, men han är inte 100 på det. det som talar till "min" fördel (att de reparerar bilen alltså) skulle kunna vara det att den är rikligt utrustad och att det höjer inköpspriset. Finns det något sätt jag kan påverka Rejmes om att bilen ska repareras istället för att lösas in?
2, Tänker jag rätt när jag vill ha bilen reparerad? Jag menar, bilarna av idag är väl modulbyggda och det ska väl inte uppstå någon "ramsnedhet" när det repareras nuförtiden? Eller är det trots allt att hoppas på en inlösen?
3, Någon som har erfarenhet av liknande händelse och har tips att dela med sig av, rent generellt? jag har pratat med Volvia och gjort en anmälan online. Polisen har inte sorterat ärendet vidare så jag har inte blivit kallad till förhör ännu. På akuten har jag varit 2 ggr för röntgen och dessutom uppsökt primärvården idag för att få sjukintyg.
Jag är i detta läge tacksam för lite klarsynta tips helt enkelt! Jag har nog glömt något självklart i frågeställningarna men å andra sidan är jag rätt så "hög" på medicin och allmänt "dimmig".
M V H
---> Matz
På väg till jobbet vid 19.30-tiden så åker jag igenom en ljusreglerad korsning i Örebro centrum (en av de allra mest trafikerade korsningarna). Vad händer då? Jo, en vettvilling kommer från höger, och hade alltså rött, i en fart som är bra mycket högre än de tillåtna 50 på sträckan. KABLAAMM!! Träffen blev i skarven mellan fronten/passagerarsidan. Han snurrade min bil nästan ett helt varv men eftersom han inte träffade "rent" samt hade så hög fart, fortsatte hans Opel (astra, tror jag) ytterligare ett 50-tal meter och vidare igenom ett järnstaket till en trädgård och stannade först när bilen träffade bostadshuset! Då har man jä..arimej bra fart!
Efter några sekunders frånvaro kvicknar jag till i en ruskigt tät, grå dimma och det sticker vasst i näsan. Jag trodde först att det brann, men kom snart fram till att det var krockkuddarna som utlösts och bildat den fräna doften och den grå dimman. Jag bröt ingenting, men har kopiöst ont i bröst/rygg/axlar och nacke; det är ju inte så konstigt. Både ambulanspersonalen och räddningsledaren sa att det var tur att jag åkte Volvo. "Det är skillnad på Volvo och andra bilar", sä räddningsledaren. Faktum är att jag i dimman (och i väntan på ambulans) noterade att båda sittbrunnarna är hela och pedalstället sitter där det ska. Ratten med.
Snubben som rekommenderade bilen till mig, för knappt ett år sen, har sedan dess åkt till Rejmes i Örebro dit bilen fraktades, och knäppt ett antal bilder som jag fick på eposten; Och jag kan bara hålla med: Det blir en Volvo nästa gång med!! Men förhoppningsvis blir det billigare att reparera den än att betala ut pengar. Det finns knappt några S60 AWD med all utrustning (- parkeringshjälp) på marknaden, och vi är oerhört nöjda med bilen och priset vi gav för den! Den som väntar får se..
Till råga på allt så säger sig motparten haft grönt oxå, läste jag i tidningen eller om det var på Tvärsnytt jag hörde det. Som tur är så bör det finnas ett antal vittnen där till min fördel. Det är många matcher man ska gå i samband med en kollision; mörbultning å sjukskrivning, polisiär utredning om ansvar, bilsorg och till råga på allt så är motparten så feg att han inte vågar erkänna.
Nåja, lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att räta ut:
1, Han som fotade bilderna är servicemarknadschef och menade att det är gränsfall att de lagar bilen, men han är inte 100 på det. det som talar till "min" fördel (att de reparerar bilen alltså) skulle kunna vara det att den är rikligt utrustad och att det höjer inköpspriset. Finns det något sätt jag kan påverka Rejmes om att bilen ska repareras istället för att lösas in?
2, Tänker jag rätt när jag vill ha bilen reparerad? Jag menar, bilarna av idag är väl modulbyggda och det ska väl inte uppstå någon "ramsnedhet" när det repareras nuförtiden? Eller är det trots allt att hoppas på en inlösen?
3, Någon som har erfarenhet av liknande händelse och har tips att dela med sig av, rent generellt? jag har pratat med Volvia och gjort en anmälan online. Polisen har inte sorterat ärendet vidare så jag har inte blivit kallad till förhör ännu. På akuten har jag varit 2 ggr för röntgen och dessutom uppsökt primärvården idag för att få sjukintyg.
Jag är i detta läge tacksam för lite klarsynta tips helt enkelt! Jag har nog glömt något självklart i frågeställningarna men å andra sidan är jag rätt så "hög" på medicin och allmänt "dimmig".
M V H
---> Matz