Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bil: 944 -91 B230FB

Kollade felkoderna precis i bränsleuttaget och tändningsuttaget. I det förstnämnda var det inga problem, men i andra var det 2-1-4 som ska vara impulsgivarfel. Men bilen har gått som den ska hela tiden när jag haft den. Startar ibland t o m lite ovanligt bra för att vara en sådan här gammal volvo.

Just det, ända felet som jag märkt är att om den är kall och man går mellan måttlig acceleration och motorbroms ofta så kan den missa på 1 eller 2 gånger (missade cylindrar) och fortsätta som vanligt. Men det ser jag inte direkt som problem när den fungerar annars, kan ju vara styrsystemet som helt enkelt inte är bättre vid sådana svåra förhållanden. När den är varm har den aldrig missat.

Felkodsinfo:

2-1-4 = Impulsgivare
Villkor:
Impulsgivarsignal saknas sporadiskt.
Felorsak:
Skadat eller repigt svänghjul/medbringarplåt.
Glappkontakt i anslutningar.
Felaktigt monterad impulsgivare (Avståndet mellan svänghjul och medbringarplåt är för stort).
Felsymptom:
Utebliven start, speciellt varm motor.
Motorn rycker kraftigt.

Så länge den går bra så behöver jag väl inte bry mig?
Senast redigerad av 1 Casal, redigerad totalt 0 gånger.
Hmm, får väl göra det. Ska kolla någon mer gång också och se om resultatet blir det samma. Det står ju att om avståndet mellan svänghjul och medbringarplåt är för stort så kan den ge felkod. Borde ju kunna bli så om motorn skulle stå i ett skumt läge.
nolla koderna - ta ur säkring 1 i några sekunder ,
kolla koderna igen - finns den inte kvar så bara kör,
kolla om någon vecka igen - har koden kommit tillbaka - fundera på att byta givaren - annars kör
att du har en felkode betyder att felet HAR FÖREKOMMIT ! - det kan ju t.o.m vara så att föregående ägare bytt givaren, men inte nollat koden !!
/emwtur
emwtur skrev:nolla koderna - ta ur säkring 1 i några sekunder ,
kolla koderna igen - finns den inte kvar så bara kör,
kolla om någon vecka igen - har koden kommit tillbaka - fundera på att byta givaren - annars kör
att du har en felkode betyder att felet HAR FÖREKOMMIT ! - det kan ju t.o.m vara så att föregående ägare bytt givaren, men inte nollat koden !!
/emwtur
Drog ut säkringen och satte i den igen efter en stund. Startade därefter bilen om stängde av och kolla de efter felkod. Men nu är den borta!

Så det är nog inget allvarligt fel i alla fall. Ska kolla om ungefär en vecka och se hur det ser ut då.

Tack!
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]