- mån 09 jan 2006, 12:54
Jag har varit på Bilia och fått automatlådan (har en Geartronic låda) uppdaterad med ny programvara för att den växlar dåligt, framförallt när den är kall. Oljan kontrollerades och dom sa att nivån är OK men att den bör bytas. Tänkte leta upp någon som gör det billigare och ringde till Solna bilteknik för prisuppgift. http://www.solnabilteknik.se
I princip rekomenderade han att jag inte skulle byta oljan för att den nya var frätande och kunde skada o-ringar och grejer i lådan. Han menade att det alltså kunde skada lådan och att dom inte lämnade någon som helst garanti för att lådan inte skulle gå sönder. Men dom kunde byta om jag tar risken, skulle kosta ca 3000:- men det är väl knappt billigare än Bilia? Dessutom sa han att det gick åt 18 liter olja, jag trodde att det gick åt ca 12 liter.
Vad säger erfarenheterna? Och har någon uppgift om Bilias pris på detta jobb?
I princip rekomenderade han att jag inte skulle byta oljan för att den nya var frätande och kunde skada o-ringar och grejer i lådan. Han menade att det alltså kunde skada lådan och att dom inte lämnade någon som helst garanti för att lådan inte skulle gå sönder. Men dom kunde byta om jag tar risken, skulle kosta ca 3000:- men det är väl knappt billigare än Bilia? Dessutom sa han att det gick åt 18 liter olja, jag trodde att det gick åt ca 12 liter.
Vad säger erfarenheterna? Och har någon uppgift om Bilias pris på detta jobb?
Volvo V70 2,5t awd -05