Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jadakizz
Hoj

Köpte en 745 av svärfar med sänkningsats, nu går jag väll emot alla men jag skulle vilja ta bort skiten. :D
Bor ute i skogen så det passar inge bra och ha en låg bil här ute, så frågan är ju hur man tar bort det och vart ska man börja leta ? Har aldrig hållt på mycket med dämpningen förut.

Tacksam för alla svar
/ En trogen volvoägare :D
Användarvisningsbild
av Ticken
Inga problem. Är bilen sänkt så har man antingen kapat orginal fjädrarna eller monterad andra fjädrar som gör att bilen sjunker ihop och blir lägre.

Det är alltså inte skrivet i sten att man meckat med stötdämparna, dom kan mkt väl vara orginal.

Vad du behöver göra är att montera orginal fjädrar, fram och bak. Jag har 4st i MKT bra skick liggandes, du kan få dom för en billig peng. Kontakta mig via PM om det är intressant.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Gufen
ett tips e ju att kolla om det verkligen bara är fjädrarna som är bytta/kapade! Det kan ju likaväl vara stötdämparna som är utbytta...
Användarvisningsbild
av Ticken
Men med utbytta stötdämpare så blir ju inte bilen lägre? Bara hårdheten förändras med andra dämpare ju.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Gufen
hmm... :roll: hade en golf II för ett tag sen, å när ja köpte den satt de utbytta dämpare på den, å de visade sig att dem va ganska mycke kortare än orginal, så ja fick byta hela kittet för att få upp den lite...
Sen e ja ju inte säker på om det finns såna till volvo, men det antog jag... :wink:
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså jag vet inte om golfar men jag kan nästan garantera att dämparna inte har något med höjden att göra. punkt.

/Ticken
Användarvisningsbild
av MrSimson
Vet också att det finns dämpare som är kortare till vissa bilar i sänksats men mest troligt är att det bara är fjädrarna
Användarvisningsbild
av Gufen
Hehe, nåja strunt samma :wink: jadakizz, hur gick det?

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]