Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phrozza
Hejsan alla medlemmar på Jagrullar.se!
Jag ska under nästa vecka köpa min första bil av en kompis, en Volvo S40 1,8 från 2004 (den gamla karossen)
Bilen har precis gått 10.000 mil, den blir servad nästa vecka (10.000milaservice) och besiktigad.
Den har haft 1 ägare förutom min polare och Bilia.
Jag har provkört bilen ofta, och bilen är i väldigt bra skick, utvändigt och invändigt, inget som är fel på bilen alls.

Men jag har hört ett ljud, som min kompis säger har alltid varit där, och så vitt jag vet är det så.

OBS. Nu får ni ursäkta min okunnighet, men detta är enda sättet jag kan förklara det på.

Bilen är helt tyst när den kör och står stilla.
Förutom att man hör ett... ljud, liknande en dieselmotor, varje gång bilen varvar upp.. DOCK EJ när man gasar och bilen varvar upp.
Det låter precis som en människa som andas, och när bilen "andas ut" så låter det som en dieselmotor (i 1 sekund) sen slutar det..
Det tjuter inte, det låter inte som om något rasslar eller sitter löst (enligt mig), det låter inte farligt alls, men det låter väldigt konstigt, och jag hade gärnat vela få reda på om det är farligt eller inte.
Vad ska jag ta mig till, om ingen här vet något, åka ner på en verkstad så någon får lyssna? Om så, kostar det något?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av hixen
att besöka en volvo verkstad för att få ett utlåtande har iaf aldrig jag fått betala för..
Sen se om du kan hitta någon film på nätet där det låter liknande eller spela in en själv och släng upp då det är svårt att säga vad det kan vara..Ronnie
Felmeddelande etc

Hej, S60 2005. Idag har jag lossat farthålla[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]