PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Jag var ute i vintras och körde lite sjöåkning, och märkte på vägen till och från dit att mitt blinkersproblem har blivit mycket värre.

Jag blev bogserad på vägsträckorna för att jag inte orkat att besiktiga eller försäkra bilen, då var jag tvungen att ha på varningsblinkersen. (det var här jag började märka av mitt problem)

Varningsblinkersen blinkade långsamt, men gasade man lite så ökade farten mellan intervallerna. batteriet och generatorn är nya och friska så dem är det inget fel på.
ibland så la blinkandet av, det hjälpte inte att stänga av den och sätta på den igen, men det hjälpte att slå till på mittkonsollen över växelspaken. antagligen så skakade det väl till reläna så det hoppade igång ingen.
när jag använde varningsblinkersen och slog på mittkonsollen så började det efter ett tag att fungera skitbra, och jag hade senare inget problem med varken intervallerna eller med avbrott.

Men när jag skulle blinka med den vanliga blinkersen sedan så märkte jag att den var helt knasig. ett väldigt kort blink och sedan en lite längre intervall än vanligt.

Jag förstår att blinkersen kan vara dålig iom att bilen är 38 år gammal (1972 årsmod.), men vilka delar ska man byta? det sitter ett litet runt relä och ett större fyrkantigt i mittkonsollen.
till saken hör att jag inte har någon vettig plats att jorda reläna på heller, antagligen har väl någon plockat bort något som de ska skruvas fast i.

Skulle någon kunna skicka en bild som visar hur det SKA se ut på en 72:a?
Tittade lite på Vp autoparts, men hittade inte det stora fyrkantiga relät som sitter där. vart kan man få tag på ett sånt om jag skulle behöva det?
Prova att spreja lite oxid clean eller nått liknande i kontakt stycket som sitter på tändningslåset innan du byter relä!

hade liknande fenomen på min 142 efter vinterförvaringen i fjol

/olof
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gammalt relä med tråd, brukar vara känsligt för låg spänning. Men det går fint att sätta dit ett nytt. Antagligen är det det runda relät. Anslutningarna heter 49 och 49a. På ett nytt är det tre stift, 31 är jord.

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]