Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rune
Är det någon som vet vilka bilbälten som passar till en 740 -90? Jag har idag fått lära mig att låstungan ser annorlunda ut på en -88. Det bälte som jag bytte till passade nämligen inte i bälteslåset...
Finns det andra saker som inte är lika mellan årsmodellerna? Jag förstår att det vore smartast att ta från en 90:a, men det fanns ingen sån på skrotarna där jag bor... // Rune
av winston
På 90 års modell har du en mekanisk bältessträckare som alltså skall dra åt bältet vid en krock (finns ej på äldre modeller). Under sätet sitter en torsionsstav som drar åt bältet. På bälteslåset överkant sitter en röd plastdetalj med spår för en skruvmejsel. Om man skall ta bort någon av framstolarna för att t ex komma åt att byta bälteslås så måste du först vrida den röda plastknoppen ungefär ett halvt varv så att den åker upp en bit. Du låser då bältessträckaren så den inte kan utlösas när du gör någon åtgärd på stolen (annars är det lätt hänt att du utlöser sträckaren bara genom att meka med stolen). Om den redan har utlöst kan du givetvis byta både bälte och bälteslås till 88 års utförande.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]