Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Nu har jag råkat ut för det som jag trodde var bättre hos volvo än hos de andra bilarna(då tänker jag på verkstaden)
Den 20 februari startar inte min bil,batteriet är helt urladdat. Jag laddar den men värmaren drar inte igång så jag kör till 5 direkt(bilia i Malmö,Jägersro). De laddar ner en ny mjukvara till värmaren,jag påpekar att jag hade detta felet medan bilen hade Maxi trygg försäkring(tiden har inte gått ut än men jag har kört 2500 mil och den upphörde vid 2000 mil) och då gjordes det inget förutom att jag hade fått ett nytt batteri. Jag trodde helt klart att volvo skulle stå för reparationen, men det kom inte på tal,där rök 750 kr för mig.Detta var en fredag,på måndag när jag kommer ner till bilen så är den inte varm. Tillbaka till verkstaden och efter att ha väntat en halv dag på bilen skickar de hem mig,var tvungen att lämna bilen. Två dagar senare ringer de att bilen är klar. Jag kommer dit och de kräver mig på 8500 kr för att det var stop i röret inne i tanken som går till värmaren och att de satte dit ett nytt batteri. Jag påpekar att mitt batteri var i garanti för att volvo bytte ut det för ett år sedan. När jag inte vill betala så kallar dem på verkstadchefen och helt plötsligt kommer de fram till att det inte är fel på batteriet,de sätter tillbaka min gamla,jag betalar 6500 kr och kör därifrån. Jag tar kontakt med mitt försäkringsbolag (Volvia) och de står för hela kalaset,även mjukvaran men frågar mig varför är det jag som ringer,det är verkstadens uppgift att göra det.Jag kör tillbaka och får pengarna tillbaka,får betala 2000 kr i självrisk.Jag skulle även haft hyrbil för det ingick i min försäkring(nu tycker säkert många att det borde jag vetat,men när man står där och har en massa problem så tänker man lite annorlunda) :D .
Nu återstår den stora frågan,hur blir det med batteriet ? Var det fel på den,eller varför skulle jag betalt 1400 kr ifall den inte hade varit i garantin ? Är det inget fel på den,som de säger nu,varför bytte dem den ? Jag skall träffa verkstadschefen på måndag igen,men vad skall jag göra? skall jag kräva ett nytt batteri eller skall jag acceptera att de ville blåsa mig på 1400 kr(eller egentligen på 8500 kr) och gå hem som om ingenting hänt? Vad hade ni gjort?
Slezi
av RCE
Jag tycker absolut att du skall ifrågasätta deras beteende och fråga också varför de verkar sträva åt den typ av verksadsservice som fick köpare att fly undan VW Sverige under ett antal år. Något som gör mig jäkligt förbaskad är när de på allvar tror att man ska betala felsökningavgift på garantiärenden som de ej hittar fel på, trots att felen uppenbarligen finns. Tyvärr måste man försöka vara påläst och lite bufflig för att inte bli lurad.
av perhall
Ett knep är ju (lite sent i detta fall...) att åka till flera verkstäder om man inte får som man vill. Och klargöra från början att man inte tänker betala något. Synd att det ska behöva vara så men bilföretag är fattiga och kortsiktiga just nu... /PH
Användarvisningsbild
av oilburner
En annan sak jag reagerar på ar hyrbil. Om du har hyrbil i din garanti/forsakring så ska du vel ha ersattning om du velger at inte ta ut hyrbil = avdrag på sjalvrisk ? :-)-)
Användarvisningsbild
av opA
oilburner skrev:En annan sak jag reagerar på ar hyrbil. Om du har hyrbil i din garanti/forsakring så ska du vel ha ersattning om du velger at inte ta ut hyrbil = avdrag på sjalvrisk ? :-)-)
Stämmer.
Hos Länsförsäkringar får du 100kr / dag ( har för mig de va runt 100-lappen ) i handen om du väljer att inte ta ut hyrbil.
av Slezii
Nu har jag inte forskat i det där med hyrbil,försäkringsbolaget är jag väldigt nöjd med,de skulle säkert stält upp,men det är det lilla problemet,det är verkstaden jag är missnöjd med.
Jag var idag och pratade med verkstadschefen,de bytte mitt bateri för den var helt tom igen, skall tillbaka på fredag och se om den nya batterin håller bättre eller om det är något som drar ut strömen. Men han tycker att det var helt ok att de inte hade kolat med försäkringsbolaget,det skal de inte göra (fast försäkringsbolaget sa att verkstaden skall göra det),men de kolar upp felet med den urladade bateriet så jag får nöja mig där,synd att man behöver gå igenom det jag gjorde för att komma fram till att felet var där så dem får stå för det. Jag passade på att fråga om vindrutespolarna som jag också hade problem med under garanti tiden men de säger att problemet är känd men det finns ingen lösning på det. Är det någon som vet lösningen får ni gärna berätta för det står så mycket i den andra tråden att man får ta ledigt från jobbet för att orka läsa igenom det :D :D
av RCE
Om du tänker på felet med att de inte sprutar ut spolarvätska på hela rutan så är det i nuläget de beprövade kulmunstyckena som verkar fungera bäst. Dessa monteras på de exemplar som levereras till exempelvis Tyskland. Om jag inte har helt fel för mig så tror jag att de numera även monteras på de Svenska exemplaren, eftersom de varit helt oförmögna att finna en bättre lösning.
av Bitez
Jag har funderat själv en hel del om dessa vindrutespolare. Om man nu vänder sig till Bilia eller ngn annan auktoriserad volvo åf och påtalar problemet, om man nu får svaret att "jo, felet är känt... (alltså defekt!) men tyvärr finns det ingen lösning...." då skall man kunna reklamera tillbaka sin bil. Om tillverkaren säger att det är fel, men inte finns ngn åtgärd, då ska man ju även kunna häva köpet.

tänk på en mobiltelefon, om t.ex den har BT men inte fungerar, tillverkaren säger att det inte finns ngn lösning, inte fan behåller man luren. Men så fort allt handlar om bilhandlare och bilar, där folk betalar ohyggligt mycket pengar så går ingenting att lösa. Är inte detta lite lustigt... :))))))))

Personligen har jag då varit inne med min bil kanske 8-9ggr (redan) för div. jobb. Jag funderar på om jag hade varit lika medgörlig om t.ex ngn elektronik hemma gått sönder eller felat, det hade jag nog inte.

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]

Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]