- sön 07 mar 2010, 11:46
#386521
Nu har jag råkat ut för det som jag trodde var bättre hos volvo än hos de andra bilarna(då tänker jag på verkstaden)
Den 20 februari startar inte min bil,batteriet är helt urladdat. Jag laddar den men värmaren drar inte igång så jag kör till 5 direkt(bilia i Malmö,Jägersro). De laddar ner en ny mjukvara till värmaren,jag påpekar att jag hade detta felet medan bilen hade Maxi trygg försäkring(tiden har inte gått ut än men jag har kört 2500 mil och den upphörde vid 2000 mil) och då gjordes det inget förutom att jag hade fått ett nytt batteri. Jag trodde helt klart att volvo skulle stå för reparationen, men det kom inte på tal,där rök 750 kr för mig.Detta var en fredag,på måndag när jag kommer ner till bilen så är den inte varm. Tillbaka till verkstaden och efter att ha väntat en halv dag på bilen skickar de hem mig,var tvungen att lämna bilen. Två dagar senare ringer de att bilen är klar. Jag kommer dit och de kräver mig på 8500 kr för att det var stop i röret inne i tanken som går till värmaren och att de satte dit ett nytt batteri. Jag påpekar att mitt batteri var i garanti för att volvo bytte ut det för ett år sedan. När jag inte vill betala så kallar dem på verkstadchefen och helt plötsligt kommer de fram till att det inte är fel på batteriet,de sätter tillbaka min gamla,jag betalar 6500 kr och kör därifrån. Jag tar kontakt med mitt försäkringsbolag (Volvia) och de står för hela kalaset,även mjukvaran men frågar mig varför är det jag som ringer,det är verkstadens uppgift att göra det.Jag kör tillbaka och får pengarna tillbaka,får betala 2000 kr i självrisk.Jag skulle även haft hyrbil för det ingick i min försäkring(nu tycker säkert många att det borde jag vetat,men när man står där och har en massa problem så tänker man lite annorlunda) :D .
Nu återstår den stora frågan,hur blir det med batteriet ? Var det fel på den,eller varför skulle jag betalt 1400 kr ifall den inte hade varit i garantin ? Är det inget fel på den,som de säger nu,varför bytte dem den ? Jag skall träffa verkstadschefen på måndag igen,men vad skall jag göra? skall jag kräva ett nytt batteri eller skall jag acceptera att de ville blåsa mig på 1400 kr(eller egentligen på 8500 kr) och gå hem som om ingenting hänt? Vad hade ni gjort?
Slezi
Den 20 februari startar inte min bil,batteriet är helt urladdat. Jag laddar den men värmaren drar inte igång så jag kör till 5 direkt(bilia i Malmö,Jägersro). De laddar ner en ny mjukvara till värmaren,jag påpekar att jag hade detta felet medan bilen hade Maxi trygg försäkring(tiden har inte gått ut än men jag har kört 2500 mil och den upphörde vid 2000 mil) och då gjordes det inget förutom att jag hade fått ett nytt batteri. Jag trodde helt klart att volvo skulle stå för reparationen, men det kom inte på tal,där rök 750 kr för mig.Detta var en fredag,på måndag när jag kommer ner till bilen så är den inte varm. Tillbaka till verkstaden och efter att ha väntat en halv dag på bilen skickar de hem mig,var tvungen att lämna bilen. Två dagar senare ringer de att bilen är klar. Jag kommer dit och de kräver mig på 8500 kr för att det var stop i röret inne i tanken som går till värmaren och att de satte dit ett nytt batteri. Jag påpekar att mitt batteri var i garanti för att volvo bytte ut det för ett år sedan. När jag inte vill betala så kallar dem på verkstadchefen och helt plötsligt kommer de fram till att det inte är fel på batteriet,de sätter tillbaka min gamla,jag betalar 6500 kr och kör därifrån. Jag tar kontakt med mitt försäkringsbolag (Volvia) och de står för hela kalaset,även mjukvaran men frågar mig varför är det jag som ringer,det är verkstadens uppgift att göra det.Jag kör tillbaka och får pengarna tillbaka,får betala 2000 kr i självrisk.Jag skulle även haft hyrbil för det ingick i min försäkring(nu tycker säkert många att det borde jag vetat,men när man står där och har en massa problem så tänker man lite annorlunda) :D .
Nu återstår den stora frågan,hur blir det med batteriet ? Var det fel på den,eller varför skulle jag betalt 1400 kr ifall den inte hade varit i garantin ? Är det inget fel på den,som de säger nu,varför bytte dem den ? Jag skall träffa verkstadschefen på måndag igen,men vad skall jag göra? skall jag kräva ett nytt batteri eller skall jag acceptera att de ville blåsa mig på 1400 kr(eller egentligen på 8500 kr) och gå hem som om ingenting hänt? Vad hade ni gjort?
Slezi