Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Skulle vilja veta om man kan ha 195 breda däck istället för 205 på min S80 och i så fall vilken profil man ska ha och vad fälgens storlek heter osv, eller om man kan använda befintliga fälgar. Har just nu 205/65 i 15". Skulle nog se lite bättre ut med 16" dessutom... Nån som har 195:or på sin S80?
av martin1g
Ja det ser ju OK ut på bilden, man är ju rädd för att det blir lite ballongdäck av det med så hög profil annars. Man kan ju såklart gå till 16" med..men detta har du bara på vinterhjulen?
av martin1g
ja men då har du 205 på sommardäcken också antar jag.. jag funderade på att ha 195 även på sommardäcken, ingen stor skillnad i bredd men med lättrullande däck och 195 istället för 205 så gör det ju alltid något på förbrukningen...många bäckar små..
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
martin1g skrev:Skulle vilja veta om man kan ha 195 breda däck istället för 205 på min S80 och i så fall vilken profil man ska ha och vad fälgens storlek heter osv, eller om man kan använda befintliga fälgar. Har just nu 205/65 i 15". Skulle nog se lite bättre ut med 16" dessutom... Nån som har 195:or på sin S80?
Här är en länk till en sida där du kan laborera lite med olika dimensioner mot din originaldimension för att se om det är inom toleranser. Hur det sen kan komma att se ut förtäljer inte historien.. ;-)
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Edit: Tänk även på att kolla på belastningen däcket tål, så att det inte blir för underdimensionerat mot axelvikten.
Du kan se vilken maximal belastning bilen är tänkt att tåla, på aluminiumskylten i motorrummet. 1= fram och 2 =bak. Dela den vikten med 2 och du ser vad det minst ska stå på däcksidan. Kolla runt hela däcket, så ser du en viktuppgift någonstans. Bild

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]