Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hereticz
Hej alla ni jagrullar fantaster! :)

Jag har råkat ut för en tråkig sak med min S60.. :/
Förra veckan när jag var ute och körde så funkade styrningen suveränt. lätt nog att kunna styra med lillfingret. (nästan iaf.) men men saken är den att nu efter några dagar sedan så har styrning blivit trög som tusan och "typ" hackar vid vissa lägen.

Vad kan detta bero på? Vart bör jag titta för att hitta felet? :P

Säg inte åk till en verkstad det alternativet vet jag redan :) och så får det bli om jag inte klurar ut det själv. :)

Tack så länge.
Användarvisningsbild
av volvo850gle
Hereticz skrev:Hej alla ni jagrullar fantaster! :)

Jag har råkat ut för en tråkig sak med min S60.. :/
Förra veckan när jag var ute och körde så funkade styrningen suveränt. lätt nog att kunna styra med lillfingret. (nästan iaf.) men men saken är den att nu efter några dagar sedan så har styrning blivit trög som tusan och "typ" hackar vid vissa lägen.

Vad kan detta bero på? Vart bör jag titta för att hitta felet? :P

Säg inte åk till en verkstad det alternativet vet jag redan :) och så får det bli om jag inte klurar ut det själv. :)

Tack så länge.
:mrgreen: Mest sannsynlig for lite olje på servopåfyllinga,en smal sak dette,sjekk i instruksjons boka anng type olje så er nok dette greit.En nabo av meg hadde dette problemet :-)-)
av Tartryffel
Inte helt ovanligt att servon smygläcker lite på de här bilarna, dock väldigt små mängder.
Jag har en flaska vid reservhjulet, skvätter i lite kanske en gång om året och det räcker. Orkar inte leta rätt på var det läcker, det är för lite för att bry sig.
Enklast är att köpa Volvos servoolja. Den är inte dyr och en flaska räcker i evighet.
Användarvisningsbild
av volvo850gle
Tartryffel skrev:Inte helt ovanligt att servon smygläcker lite på de här bilarna, dock väldigt små mängder.
Jag har en flaska vid reservhjulet, skvätter i lite kanske en gång om året och det räcker. Orkar inte leta rätt på var det läcker, det är för lite för att bry sig.
Enklast är att köpa Volvos servoolja. Den är inte dyr och en flaska räcker i evighet.
:-)-) Du har rett i dette ja :mrgreen:
av Hereticz
Tack för fina svar.
var ute och tittade till servo oljan. visade sig att den låg precis mellan max och min. så detta var nog inte problemet. så länge den inte försviner iväg någon annan stans när man startat motorn?
av Hereticz
Var ute igår och kollade den igen har inte sjunkit någonting alls. så jag startade motorn oc gick fram och kollade men fortfarande inget. pumpen snurrar och slangarna verkar sitta på plats. (Annars borde det ju läckt ut någonstans) idag köpte jag även en ny servo olja som kan blandas med de flesta oljorna.. fyllde på lite i hopp om att det skulle bli bättre. men nej.. :/ ingen annan som blivit drabbade av detta under vinter tiden?

Jag har inte heller något skräp i hjulhusen eller på fälgar osv.. vet inte hur det ser ut under bilen däremot. det borde ju inte vara något mekaniskt som är trasigt? sstyrningen funkar ju än.. Hur ser det ut med elektronik till dessa system någon givare eller något som fått sig en törn kanske??

Hopp om något! tack så länge :P
Användarvisningsbild
av bduren
Hej
Jag hade samma fel på min S80 för en tid sedan.
Det sitter ett knutkors på rattstången och det kärvade.

Kommer inte ihåg men jag tror att det gick på ca 1400:- inkl montering hos Volvo.
Det blev som en ny bil efter bytet.

Jag fick den bytade delen med mig hem och blev välding förvånad hur lite motstånd det behövs för att det ska kännas trögt.

/Björn
av Hereticz
Hej Björn tack för underbar information! :)

Dessutom så sökte jag på rattaxelknut och fann ett antal länkar. Hittade vart den lille lymmeln sitter placerad och hittade den faktiskt även på min bil. :) (super nöjd) upptäckte däremot att den var vääldigt skitig och smutsig.. tror du att det hjälper att byta den? har dränkt den i smörjolja och snackat med en "hemma mekaniker" som haft samma problem.. han fixade det med täta smörjningar och köra några mil så har man tur så släpper det. :) men tack för pristipset också. känns bra o veta innan man åker in så dem inte tömmer spargrisen genom att lägga på en 4000:- ;)

Tack igen.. Troligtvis är problemet löst nu!
Användarvisningsbild
av bduren
Min S80 hade gått 30000 mil så det var bara att byta.
Jag tror du gör bäst i att byta, allt annat är bara konstgjord andning.

/Björn

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]