Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hejsan undrar bara över vilken olja det ska vara i 940 94 med B230FD motor, en kompis sa att det måste vara helsyntet olja, har han rätt? eller vilken funkar? har inte en aning om vad som är i den nu..
Användarvisningsbild
av timor
Har hört att man inte ska gå från mineral till helsyntet, däremot går det att byta från mineral till delsyntet eller delsyntet till helsyntet. Mao ett steg åt ett håll om man tänker mineral - delsyntet - helsyntet.

Turbobilar brukar väl oftast köra helsyntet bilar utan turbo del och äldre bilar mineral.
Rätta mig gärna om jag har fel, detta är bara vad jag "fått" för mig. :-)-)
Användarvisningsbild
av sidhabo
M, det jag vet om lite äldre bilar är att man ska passa sig för att hälla in helssyntes i en bil som gått på mineralolja. Det som händer är att helsyntesen löser upp massa gegg så man får en massa "smuts" i motorn som inte löses upp om man kör mineral olja.
Så om man inte vet vilken olja som bilen haft känns det säkrare att hälla i mineralolja ...
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev:M, det jag vet om lite äldre bilar är att man ska passa sig för att hälla in helssyntes i en bil som gått på mineralolja. ...
Joo men vad är äldre ?
Helsyntetoljor kom väl ut någon gång runt 1980.
Alltså borde bilar från ungefär den tiden och senare fixa det - om oljebyten varit någotsånär skötta enligt min mening.
( jag skulle inte hälla i det i en PV som stått i 10 år utan att räkna med lite packboxbyten )
å andra sidan så borde det inte vara något problem om man sköter vevhusventilationen !
/emwtur
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Alla oljor är mineral baserade, och kraven är att dom går att blanda, syntet betyder att vissa esteter tillsatts till oljan, typ additiver, gå in på preem sida eller andra och kolla..där finns allt..
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:
sidhabo skrev: Joo men vad är äldre ?
Helsyntetoljor kom väl ut någon gång runt 1980.
Fast frågan är ju vad bilen gått på innan. Många häller i mineralolja pgaa den är billigare.
Mina äldre rishögar ( äldre än 15 år) som jag köper, häller jag mineralolja i .
Men både motorer och minaraloljor har väl blivit bätter med tiden. Så farhågan för syntetoljor kanske är history ?:-/

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]