Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molke
Hej har lite problem med servon på min xc90 när jag köpte bilen så hade killen hällt i fel olja dock har han inte kört något mer än 50m med bilen.

I alla fall jag har tappat ur all servo olja och slagit på volvos orginal olja.
Så här gjorde jag.
Repeatedly turn the steering wheel to full lock. Check and top up oil if required.
Apply the handbrake. Start the engine.
A: Turn the steering wheel slowly to the right. Hold on full lock for 2 seconds.
B: Turn the steering wheel slowly to the left, hold on full lock for 2 seconds.
Repeat operations A and B approximately 10 times.

Nu när jag skulle ut å provköra lite idag för att se om jag fått nån rätsida på servon så funkar inte servon alls, efter ca 4-5min så börjar den helt plötsligt fungera. Jag stannar motorn går ut och tankar när jag kör vidare sen så fungerar inte servon igen. Kör ca 10min fungerar fortfarande inte! Kan det vara luft i systemet? Blir förbannad på biljävlen så åker till garaget och ställer in den.

Någon som har några tips på vad som kan vara galet?
Hur ska jag lösa detta?

Mvh Molke
Användarvisningsbild
av CarMan
är du säker på att seron inte fugerar?
Du har väl progresiv servo, så du kan ju ha problemmed styrningen av de olika "kraftlägen" det kan ju vara så att du hela tiden har servi, men inte pekfinger lätt.
av Molke
Den är alldeles för tung för det tycker jag. Men kanske räcker med att lufta den.

Något speciellt sätt man ska lufta servon på?
Användarvisningsbild
av stuffs
Molke skrev:Den är alldeles för tung för det tycker jag. Men kanske räcker med att lufta den.

Något speciellt sätt man ska lufta servon på?
Jag hade samma problem (dock en V70 D5) Jag körde ca 15 mil och efter det hade den luftat sig själv och fungerar nu utmärkt.

//stuffs

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]