Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Hej

Har en 940 sedan-modell från 1996 LTT, automat, som gått 36,000 mil och funderar på att byta stötdämpare fram. Trimmat den till 205 hk (0,8 bar).
Tycker den är stötig och sladdrig nu när det är hårdpackad snö och ojämn väg.
Dämparna jag har nu är gamla, vet inte hur gamla dock. Har bara haft bilen 1 år, bilprovningen sa inget senast, men det är väl ingen garanti på att dom gamla är i bra skick antar jag.

Vad ska man köpa för grejor?
Sachs?
Monroe?
Annat?

Vore mycket tacksam för tips.

Jag kör i Stockholm mycket på väg med massa vägbulor, hål i marken och annan skit. Så fjädring som flyter över vore guld. Förresten nån som vet om jag har delad eller stel bakaxel?

Mvh /Leif
Jag köpte gasdämpare (Monroe om jag mins rätt??) runt om till min bil och det tycker jag funkar bra, monterade även hårdare fjädrar bak (husvagnsfjädrar) och orginal fram, helnöjd med detta koncept i bruksbilen :wink: Du har stel bakaxel :-)-) Bilprovningen kollar inte stötdämpare och fjädra längre?? :???: De kan gnälla på kapade fjädrar om de blir för korta...
Hej!

Du har stel bakaxel.

Sachs Advantage är vettiga både i pris, väghållning och komfort. De är dock något, något hårdare än originalstötdämparna, så är det i första hand komfort du är ute efter så är kanske Volvo original vettigt. Däremot tycker jag det är vettigt att ha lite hårdare dämpare än standard om du har den effekten.
Oj, snabba svar, tackar!

Innebär stela bakaxeln att den blir stötigare över ojämnheter? Bör jag alltså satsa på att byta stötdämpare även bak samtidigt?

Monroe lät som nånting för mig. Kör inte fort eller med mycket gas. Vill ha lite mer the american way så att säga, passar ju bra ihop med automat också. :-)-)
leifer skrev:Oj, snabba svar, tackar!

Innebär stela bakaxeln att den blir stötigare över ojämnheter? Bör jag alltså satsa på att byta stötdämpare även bak samtidigt?

Monroe lät som nånting för mig. Kör inte fort eller med mycket gas. Vill ha lite mer the american way så att säga, passar ju bra ihop med automat också. :-)-)
Lite sämre komfort är det med stel axel men du ska vara glad att det är en stel axel när bilen börjar bli till åren... Är stötisarna slut fram så är de troligen slitna bak med, båda ändar på bilen har ju troligen gått lika långt :wink:
Nej, bakvagnen har gått 277 cm mindre :lol:

Allvarligt, stötig och sladdrig. Det blir ju lite motpoler, antingen vill du ha en banracingbil med väghållning som blir stötig. Eller så "amerikagung" som flyter över alla hålor, men den blir ju å andra sidan sladdrig...
Helt standard och original kanske är bästa kompromissen där... Med 36000 på mätaren borde du märka skillnad med nya dämpare.
Mitt råd är Sachs Advantage och originaltyp på fjädrar, Då blir bilen "som ny"lagom gungig. Annars, Sänknings fjädrar från Kilen och bilen ligger fint i kurvorna,men blir lite stötig... Smaken är som baken..... BRED! :D

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]