Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hej!
När volvo byggde dessa bilar "940 o 960" så byggde dom 940 med stel axel o 960 med mutilink.
tanken med detta är att jag har en multilink liggandes dock från 760, skulle detta fungera o montera på en mutlilink till 940? infestningarna måste ju finnas eftersom det är samma kaross som 960
Från 760n är det en 90a o gle. det borde väl vara samma utväxling?
tack för snabba svar!
Användarvisningsbild
av BRUTUS
BYT INTE, MULTILINK ÄR GAMMLA NU OCH INGEN VILL HA KRÅNGLET MED UTSLITNA BUSSNINGAR Å STAG, FINNS MÅNGA PÅ DOM, BEHÅLL DEN STELA AXEL DEN ÄR BRA PÅ VÄGHÅLLNING OCH ÄRLIG, SÄGER IFRÅN DIREKT VID BUSKÖRNING, MULTIN SLÄPPER NÄR DU MINST ANAR Å DÅ ÄR DET FÖRSENT, PROVA GÄRNA EN MED MULTIG FÖRST SÅ FÖRSTÅR DU.... :D
av volvo944gl
Okey.. tack för infon
av johanLeet
Polaren har en 760 trubo , han tycker de är en helt annan bil om han jämför med sin 940 med stel , helt annat att sladda med och behagligare när man kör fort med multi . det är vad han tyckte iaf! . Om jag skulle vilja sätta dit multi så skulle jag byte bustningar så det är bra vid uppsättning;)

mvh johan
av wexe
Jag har kört en s90 med multilink och det är den skönaste volvon jag sladdat och kört med tycker verkligen det är stor skillnad alltså :)
av volvo944gl
ja. jag tänkte byta alla till stenhårda. har en kompis som byter alla för en bra peng. bara man kommer bort med hela axeln med allt så. fixar han de.
dessa bussningar är hårdare än hockypuckar. dom använder det i streetrace.
Användarvisningsbild
av emwtur
Volvo satte väl på multilinken på "top" modellerna av främst
ljud och komfort skäl ! - säger inte mera .....

/emwtur
av Bjornn
BRUTUS skrev:BYT INTE, MULTILINK ÄR GAMMLA NU OCH INGEN VILL HA KRÅNGLET MED UTSLITNA BUSSNINGAR Å STAG, FINNS MÅNGA PÅ DOM, BEHÅLL DEN STELA AXEL DEN ÄR BRA PÅ VÄGHÅLLNING OCH ÄRLIG, SÄGER IFRÅN DIREKT VID BUSKÖRNING, MULTIN SLÄPPER NÄR DU MINST ANAR Å DÅ ÄR DET FÖRSENT, PROVA GÄRNA EN MED MULTIG FÖRST SÅ FÖRSTÅR DU.... :D
Nej multilinken är tillverkad för att du ska få ett mycket bättre väggrepp än med den stele bakaxlen.
Alltså det är svårare att få sladd med multilink tack vara att den är byggd för att du ska slippa sladd.
När du väl får sladd med multilink så slänger inte bakaxlen som en stel gör (bilen går plant), släpper du gasen så greppar de direkt.
Själv har jag en 760 GLE med multilink, dock undviker jag att sladda eftersom busstningarna är många och dyra.
Att stagen blir utslitna har jag aldrig hört talas om, det är bara busstningarna som behöver bytas om det blir bekymmer, men man bör va väldigt rädd om själva plåtskelettet som stagen är monterade i.
På min bil är det ganska rostigt ej dåligt nånstans var jag kan se men mycket ytrost.
Min bakaxel är 21år gammal och har aldrig behövts reparerats ännu, bilen har gått 40 000mil i alla väder.
Dock är en del busstningar spruckna och torra, de behöver nog bytas snart.
Någon gång i framtiden önskar jag hitta en helt ny bakaxel till vettigt pris, eller renorvering av den gamle som kommer innefatta total nermontering, blästring och lack av plåtdetaljer hos en duktig firma, nya busstningar, skruvar hjulinställning och tectylskydd hos en proffs firma.

Ett tips till alla er som hatar rost är att lämna plåtskelettet hos JiWe Galv, tror de tar 3000kr/metern för att varmförzinka ståldelar, kommer garanterat aldrig mer rosta efter det. Varmförzinkning är mycket hållbarare än tex pulverlack, det är sånt galv 700 karosserna 88- har från topp till tå för övrigt, och samma skydd som används till rör som håller vägskyltar, metalldelar i hamnar osv. Gör man en grov repa i ett varmförzinkat föremål med tex en skruvmejsel så kommer galvet att läka själv, det kommer inte rosta. Slår man hål i pulverlacken så rostar det och sprider sej.

Varmförzinkade karosser är hemligheten bakom att 200/700 serien efter 1988 oftast alltid är helt rostfria trots många år på nacken, jämför med andra bilmärken av samma årgångar som använts på samma sätt utan varmförzinkningen.
Volvo S40 som jag tror saknar zinkskydd är oftast ganska rostiga både i skärmar, dörrar och underrede trots att de inte är så gamla.
Dock tror jag tyvärr att endast bärarmarna på multilinkbakaxlen är varmförzinkade från början.

Vet att den undre plåten kostar ca 5000kr på volvo. Vad den övre plåten kostar om de går att få tag i vågar jag inte tänka på.
Köpte 3 busstningar en gång som jag inte bytte utan återlämnade igen. De va till övre länkarmen på vä sida, de kostade ca 3000kr (3st busstningar).
På vä sida finns yttligare också 2 busstningar till undre länkarm, 2st till reaktionsstag, 3st till bärarmen. Så kan ni själv tänka er va de kostar då det sitter lika många på höger sida.
Bakaxlen hänger sedan på 4st busstningar upp i karossen och själva diffen är monterad med 2/3st busstningar.
När busstningarna är utbytta ska fyrhjulsinställning göras på en seriös firma som klarar det (tex Vianor).

Övrigt så vet jag att det finns en speciell sänkningssats för multilink, den kostar 8000kr, vet ej vad den innefattar men kan tänka mej en justerbar undre länkarm och speciella fjädrar då man annars alltid får felaktig camber och konstigt väggrepp, med snestitna, tuggade däck om man kapar fjädrar och liknande.
Stötdämpare till multilinkbakaxlen nivåmat kostar 3300kr/st hos Volvo.
Man bör ju också va rädd om drivaxlarna och se till att drivaxeldamaskerna är hela och täta, 1st ny drivknut kostar över 4000kr vill jag minnas, det sitter 4st drivknutar i bakaxlen.

Om någon vet var man får tag på billiga busstningar till axlen får ni gärna tipsa:)
av Bjornn
volvo944gl skrev:Hej!
När volvo byggde dessa bilar "940 o 960" så byggde dom 940 med stel axel o 960 med mutilink.
tanken med detta är att jag har en multilink liggandes dock från 760, skulle detta fungera o montera på en mutlilink till 940? infestningarna måste ju finnas eftersom det är samma kaross som 960
Från 760n är det en 90a o gle. det borde väl vara samma utväxling?
tack för snabba svar!

Skruvhål för att montera övre fjäderfäste och infästning för bärarmarna finns säkert.
Jag tror det går iallafall.
Utväxlningen bör ju inte skilja.

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]