Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nyteknik
Låter ju som att fråga hur man öppnar en dörr, men det är inte alls så lätt som man kan tro. Och Haynes verkstadshandbok visar en annan slags växelspak än den originalknopp jag har i min 945 -97 (se bild vid länken). Damasken är dessutom fastlimmad i gummit som sluter tätt in till kupén. Så hur 17 ska jag göra för att ta bort den gamla och sätta dit den nyköpta fräscha originalväxelspaksknoppen som bara väntar på att bli greppad och smekt?

http://img51.imageshack.us/img51/8872/dsc5764.jpg
Som jag ser det så är det 11 och 11a som ska hålla i växelspaksknoppen, sitter dessa delar i den nya knoppen? Kan vara så att nån lustigkurre limmat dit den nån gång i tiden. Den knopp som visas i Haynes är troligen till en M46/47 och denna är endast fasttryckt på växelspaken :wink:

Bild
Vovlo_Henrik skrev:Som jag ser det så är det 11 och 11a som ska hålla i växelspaksknoppen, sitter dessa delar i den nya knoppen?
Ja, det gör de nog faktiskt.

Tittar man in underifrån sitter där något slags låsring/fäste i plast. Men hur fasiken kommer jag åt?!
Det borde vara samma som på 850, våld. Den går inte att ta loss hel.

Ganska tydligt att det är en M90 det handlar om, hade det varit en M47 hade frågan varit: "Hur får jag min knopp att sitta fast?" :lol:
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]