Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Spridis
En glad 745-ägare som jag borde ju inte ha några bekymmer, men tyvärr...

När jag närmar mej 80 knutar i timmen så börjar ett helvetiskt oljud bröla ur instrumentbrädan. Det låter lite som en blandning av en trimmad summer och en gammal biltuta. Testade att dra ur växeln och ta av tändningen när jag körde idag men oljudet fortsatte som förr. Ljudet ändrar INTE karaktär med vare sej motorvarv eller hastighet. Har testat att dra i alla vippor och brytare (värmereglage, cupéfläkt, varningsblinkers etc etc) utan att oljudet försvinner. Har t.o.m sparkat i brädan utan resultat. Att slå på vindrutetorkarna ändrar dock lite på ljudet men ändå inte så mycket att man undviker självmordsbegär.
Det enda sättet jag hittills fått oljudet att sluta är att sakta ner farten till 75km/h.
Snälla hjälp mej i min vånda, för snart brinner Volvo:n på nån avlägsen skogsbilväg.
av Håkan.B
Spridis skrev:En glad 745-ägare som jag borde ju inte ha några bekymmer, men tyvärr...

När jag närmar mej 80 knutar i timmen så börjar ett helvetiskt oljud bröla ur instrumentbrädan. Det låter lite som en blandning av en trimmad summer och en gammal biltuta. Testade att dra ur växeln och ta av tändningen när jag körde idag men oljudet fortsatte som förr. Ljudet ändrar INTE karaktär med vare sej motorvarv eller hastighet. Har testat att dra i alla vippor och brytare (värmereglage, cupéfläkt, varningsblinkers etc etc) utan att oljudet försvinner. Har t.o.m sparkat i brädan utan resultat. Att slå på vindrutetorkarna ändrar dock lite på ljudet men ändå inte så mycket att man undviker självmordsbegär.
Det enda sättet jag hittills fått oljudet att sluta är att sakta ner farten till 75km/h.
Snälla hjälp mej i min vånda, för snart brinner Volvo:n på nån avlägsen skogsbilväg.
Tjena!
Jag hade samma oljud på min gamla Volvo 144 när det var kallt. Det brukade försvinna i och med att kupén blev varm. Jag misstänker att det är hastighetsmätarvarjern som låter då ljudet i min bil var synkat med bilens hastighet. Dvs om jag spann loss på hal is så ökade också oljudet i frekvens.
/Håkan
av Spridis
Tyvärr så har ljudet samma frekvens vid olika hastighet och avtar inte fast bilen blir varm. :(
Finns det flera elmotorer än fläktmotorn inuti instrumentbrädan? Jag kan ju aldrig tro att ett relä kan ha ett sånt fasansfullt ljud som detta. Man får ju riktigt höja rösten för att göra sej hörd.
av kareta
Jag tror också på hastighetsmätarwiren, om du har en wire på den. jag upplevde det du beskriver med en golfII för några år redan. oljudet förändrades inte vid varierande hastighet men försvann under en viss hastighet. jag åtgärdade det inte, det försvann av sig självt samma dag.
av Spridis
Om min polare satte på sej stetoskopet så skulle trumhinnorna brinna upp :shock:
Nä, skämt o sido. Ljudnivån är så hög att man närmast kan jämföra det med en biltuta i byxfickan. Låter som om man satte mors durrstake uppefter en mikrofon och drog volymen i botten!
av Arne
700-900 serien har ingen hastighetsmätarvajer, hastighetsmätaren är elektrisk. Kolla så luftkanalerna sitter som de ska, de brukar kunna alstra ett hiskeligt oljud.
av Bjornn
Spridis skrev:Om min polare satte på sej stetoskopet så skulle trumhinnorna brinna upp :shock:
Nä, skämt o sido. Ljudnivån är så hög att man närmast kan jämföra det med en biltuta i byxfickan. Låter som om man satte mors durrstake uppefter en mikrofon och drog volymen i botten!
Om du har med dej nån när du kör, så prova att rycka ut en säkring i taget (utom säkringar för att bilen ska kunna gå) Då kanske du kan lokalisera ungefär vad de kan va som är fel.
Styrdon som till tex konstantfarthållare, larm tror jag kan föra fruktansvärda ljud om det är nåt fel på dem, även relän.
Har för mej att den elektriska km räknaren i instrumentet också kan orsaka detta ljud.
Volvobilar tillverkade efter 1983 har ej hastighetsmätarwire vad jag känner till. Kanske finns på 3-400 serien?

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]