PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrjockis
tjennare
tänkte köpa mej en volvo 140 elr amazon och ha som vinter bil...
men vill ha en b230 (helst insprut) i den vilken av bilarna är det lättast att sätta i det i?
samt vad kan man behöva göra me den?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har en folkrace 142:a med b23 i

På 140 så måste du flytta tillbaka torpedväggen/ göra utrymme bakåt för att motorn ska få plats. Tråget kommer inte ner bakom framvagnsbalken annars. Sen får du ju välja om du vill rakställa eller om motorn ska luta, ja vet inte om den får plats när den ä rakställt i 140 men min b23E slår nästan i huven som den sitter nu, sneställd. den går dock att sänka lite mer.

Du måste ju ha dit nya kardanaxlar för att de ska passa mot växellådan.

De är jävligt tajt för generator också, som min motor sitter nu skulle de inte få plats.

I elektronikväg är de ju bara att ta härvan från motorn som ska i och koppla in, de är inga konster. Du måste ha en motor från 240 som har fördelare på blocket, och 240:is F har kabelhärva som är skild från övriga elen, därför är de bara att plocka bort härvan.
av Redlös
För att få motorn att passa rent fysiskt är det lättast att ta oljepump och tråg från B20, det passar rakt på. Då får motorn samma läge som original. Dock blir den rakställd.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]