Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
varför går min automatsäkring när jag kör 500W blockvärmare + 500W fläkt bak i bilen + (upp till 1400w) (vid minus 25) fram i bilen ....nu är det ca: -10 och säkringen går regelbundet. stolpen är säkrad upp till 16A vid 230V ... jag är ingen expert på området men vad jag fattat borde stolpen palla ca: 3500W ..eller är jag helt ute å cyklar?
m.v.h
av Arne
Du har kortis någonstans i motorvärmaren eller värmefläkten. Använd uteslutningsmetoden, koppla isär kabeln vid T-stycket till blockvärmaren, går säkringen fortfarande så sätt tillbaks den kabeln och koppla loss kabeln vid T-stycket som går till kupévärmaren. På så sätt kan du ringa in vilken del som det är kortis i.
av pekka88
men den funkar klockrent när jag endast kör en kupefläkt på högre watt plus motorvärmare, alltså ungefär samma effektuttag! :S Hur mycket kan jag belasta min stolpe med? 16A 230V ?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Hur fräsch är fläkten? dåliga lager i den kan göra att den snurrar trögt, speciellt när det är kallt, trögt/tungt = suger i sig mycket ström.
av Arne
Ja, egentligen ska man inte belasta dessa kablar mer än med 10 A eftersom det är 1,5 mm2 diameter på ledarna. Vid 16 A ska man ha 2,5 mm2 kabel.
av pekka88
Finns det att köpa något mätistrumen att mäta hur mycket jag belastar stolpen med? efter som en av min fläktar har variabla Watt beroende på temperaturen.....tänkte om automatsäkringen börjar bli dålig ?

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]